کاربرد و نقش شیر پروانه ای در صنایع مختلف

شیر پروانه ای یکی از پرکاربردترین شیرهای صنعتی است که دیسک آن بر روی یک محور چرخان نصب شده و می‌تواند به باز یا بسته کردن مسیر جریان کمک کند. از آنجا که این مدل از شیرها در مقایسه با دیگر شیرآلات صنعتی وزن کمتری دارند و ارزان‌تر هستند، در بیشتر صنایع از آنها استفاده می‌شود. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به بررسی نقش باترفلای ولو در صنایع مختلف بپردازیم و کاربردهای این مدل از شیرآلات را در صنعت بررسی کنیم.

کاربرد و نقش شیر پروانه ای در صنایع مختلف

1- کاربرد شیر پروانه ای در صنایع غذایی

یکی از مهمترین کاربردهای باترفلای ولو در صنعت، مربوط به صنایع غذایی است که در مقیاس وسیع ارائه می‌شود و در آن حفظ کیفیت، ایمنی و پاکیزگی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که از شیر پروانه ای برای اتوماتیک شدن فرایند استفاده می‌کنند تا نیاز به نیروی انسانی کمتر شود. همچنین استفاده از شیر پروانه ای در صنایع غذایی هم باعث خواهد شد که فرایند سریع‌تر انجام شده و بازدهی تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

کاربرد شیر پروانه ای در صنایع غذایی

با استفاده از باترفلای ولو در صنایع غذایی می‌توانید مطمئن شوید که آلرژی ایجاد نخواهد شد و زمان زیادی برای تمیز کردن شیرها نیاز نخواهید داشت؛ زیرا نگهداری از شیرهای پروانه ای بسیار ساده است. همچنین به دلیل اینکه این مدل از شیرها دارای گیره‌های کنترلی هستند، قابلیت اطمینان زیادی را برای شما ایجاد می‌کنند و به راحتی دبی آنها قابل تنظیم است.

۲- کاربرد باتر فلای ولو در پالایشگاه‌ های نفت و گاز

سکوهای نفتی و خطوط انتقال گاز یا نفت یکی از محیط‌های سخت کاری به شمار می‌روند که نیاز به انواع شیرهای سنگین مانند شیر پروانه ای تریپل آفست دارند که در محیط‌های دشوار مقاومت بالایی از خود نشان دهد. دقت داشته باشید که برای این محیط‌ها حتما باید از جنس خاصی برای ساخت شیرآلات استفاده کنید؛ زیرا نیاز است که دمای بیش از ۸۱۶ درجه سانتی گراد را تحمل کرده و در برابر فشاری در حدود ۲۵ هزار PSIG مقاومت کند.

استفاده از شیرهای پروانه ای در پالایشگاه‌های نفت و گاز، به شما کمک می‌کند که با تنظیم دقیق جریان سیال، برای محیط‌های انفجاری نگرانی نداشته باشید. همچنین می‌توانید به راحتی آنها را ایزوله کرده و در مکان‌های حساسی مانند تانکرهای ذحیره سازی یا شناورها مورد استفاده قرار دهید. توصیه می‌شود که برای این کار از شیرهای پروانه ای با استاندارد ASME 1500 استفاده کنید.

همچنین بخوانید: استانداردهای شیرآلات صنعتی

۳- صنایع شیمیایی

شیرهای پروانه ای نقش بسیار مهمی را در صنایع شیمیایی و مواردی که با مواد خطرناک سر و کار دارند، ایفا می‌کنند. زیرا این مدل از شیرها طراحی فشرده‌ای دارند و می‌توانند برای تنظیم جریان لوله‌های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربرد شیر پروانه ای در صنایع شیمیایی

همچنین متریالی که برای ساخت باترفلای ولو استفاده می‌شود، در برابر خوردگی توسط این مواد مقاومت بالایی را از خود نشان خواهد داد؛ به همین دلیل به طور گسترده برای انتقال مواد شیمیایی خورنده، مایعات قابل اشتعال و مواد سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توانایی مقاومت در برابر فشارها و دماهای بالا باعث شده که شیر پروانه ای یک انتخاب مطمئن برای محیط‌های صنعتی باشد که در آنها از اسیدها، حلال‌ها، مواد دارویی و سیالات خطرناک استفاده می‌شود.

۴- کاربرد شیر پروانه ای در تولید انرژی و برق

شیرهای پروانه ای به طور گسترده در نیروگاه‌های حرارتی یا هسته ای و نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شوند و می‌توانند به خوبی جریان سیالات را تنظیم کنند. در نتیجه قابلیت تنظیم ورودی آب به توربین‌ها را دارند یا می‌توانند مقدار مایع واردشده به خطوط تولید انرژی را به خوبی کنترل کنند.

علاوه بر این، برای کنترل گازهای خروجی از دودکش و اطمینان از داشتن یک احتراق کامل هم می‌توان از این شیرها استفاده کرد. باترفلای ولو در صنعت تولید انرژی و برق در سیستم‌های خنک کننده هم کاربرد دارد؛ زیرا می‌تواند برای کنترل دما در تجهیزات حیاتی مانند ژنراتورها و خازن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

۵- صنعت داروسازی و بیوتکنولوژی

کاربرد شیر پروانه ای در صنعت داروسازی و بیوتکنولوژی

شیرهای پروانه ای به دلیل تطبیق پذیری و کارایی زیادی که در کنترل جریان دارند، در مراحل مختلف تولید محصولات دارویی، شیمیایی و بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یعنی می‌توانند به خوبی جریان مواد فعال، مواد کمکی و حلال‌ها را تنظیم کرده و دوز دقیق و کنترل شده را وارد خط تولید کنند. در نتیجه می‌توان برای فرایندهای دقیقی مانند ساخت دارو یا کشت سلولی از این شیرها استفاده کرده و با استفاده از آنها، جلوگیری از نشت آلودگی را تضمین نمود.

۶- کاربرد شیر پروانه ای در تصفیه آب و فاضلاب

شیرهای پروانه ای از عناصر ضروری در صنعت تصفیه آب و فاضلاب هستند و می‌توانند برای کنترل جریان در سیستم‌های تامین آب، تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال در توزیع متعادل و کارآمد آب آشامیدنی در لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند یا از سرریز شدن فاضلاب و وجود مشکل آلودگی جلوگیری خواهند کرد. شیرهای پروانه ای در فرایندهای مختلف تصفیه آب مانند فیلتراسیون، رسوب گذاری و ضد عفونی کردن ضروری هستند و می‌توانند به تضمین کیفیت آب آشامیدنی کمک کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی نقش شیر پروانه ای در صنایع مختلف پرداختیم و گفتیم که بسیاری از صنایع حساس، به دلیل قیمت مناسب و قابلیت اطمینان بالا، از این مدل شیرها استفاده می‌کنند. آوان ولو به عنوان تولیدکننده انواع شیر پروانه ای فعالیت دارد و این محصولات را با قیمت بسیار عالی به بازار ارائه می‌دهد.

چه استانداردهایی برای شیرهای پروانه ای پرکاربرد در صنایع حساس استفاده می‌شوند؟

این مدل از شیرها معمولا با استفاده از استاندارد ASME یا ISO ساخته می‌شوند و بسته به دما یا فشار قابل تحمل، کلاس استاندارد آنها هم متفاوت خواهد بود.

چرا شیرهای پروانه ای انتخاب مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف هستند؟

زیرا شیرهای پروانه ای هزینه ساخت پایینی دارند و نگهداری از آنها هم آسان است؛ همچنین فضای کمی برای نصب اشغال می‌کنند و مقاومت بالایی در برابر فشارها یا دماهای مختلف دارند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *