۱۱ تفاوت شیر توپی و شیر پروانه ای

شیر توپی و شیر پروانه ای از پرمصرف‌ترین انواع شیرآلات صنعتی به شمار می‌روند که در خطوط پایپینگ به کار می‌روند. هردوی این شیرها در دسته شیرآلات یک چهارم یا نود درجه قرار دارند و برای کنترل جریان سیال استفاده می‌شوند. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به بررسی تفاوت شیر توپی و شیر پروانه ای بپردازیم تا بتوانید بر اساس نیاز، به درستی یکی از این شیرها را انتخاب کنید.

11 تفاوت شیر پروانه ای و شیر توپی

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو یکی از شیرهای صنعتی است که از سایز ۱ تا ۳۶ اینچ در بازار وجود دارد و در خطوط پایپینگ برای باز و بسته کردن مسیر سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیر از متریال مختلفی مانند چدن، استیل، آلومینیوم برنز و تفلون تولید می‌شود و از اکچویتورهای مختلفی مانند برقی، پنوماتیکی، هیدرولیکی یا گیربکسی استفاده می‌کند. آوان ولو به عنوان تولیدکننده شیر پروانه ای فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌دهد.

شیر توپی چیست؟

شیر توپی یا بال ولو از جمله مهمترین شیرآلات صنعتی است که از سایز یک دوم تا ۳۶ اینچ به بازار ارائه می‌شود و در کلاس‌های فشاری ۱۵۰، ۳۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ کار می‌کند. این مدل از شیرها با استفاده از موادی مانند استنلس استیل، چدن، فولاد ضد زنگ و اینکونل ساخته می‌شوند و معمولا از برندهای چینی و اروپایی هستند. برای باز و بسته کردن مسیر جریان در شیرهای توپی، از یک گوی فلزی ساخته شده که دارای یک سوراخ است؛ این سوراخ می‌تواند باعث باز، بسته یا نیمه باز شدن مسیر سیال شود.

فرق بین شیر پروانه ای و شیر توپی

از آنجا که باترفلای ولو و شیر توپی هر دو در دسته شیرهای یک چهارم قرار گرفته و اکچویتورهای مشابهی دارند، ممکن است در مواردی به جای هم به کار بروند. اما بهتر است که تفاوت شیر پروانه ای و شیر توپی را بدانید تا بتوانید از گزینه مناسب استفاده کنید. مهمترین تفاوت‌های این دو نوع شیر عبارتند از:

  • ویژگی های ظاهری

تفاوت شیر پروانه ای و شیر توپی از نظر ظاهری

برای تولید شیرهای توپی از روش فورج و ریخته گری استفاده می‌شود؛ در نتیجه این مدل از شیرها حجم بیشتری داشته و در مقایسه با باترفلای ولو سنگین‌تر هستند. به همین دلیل شیرهای توپی برای اندازه‌های بزرگ اصلا مناسب نیستند و نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند. علاوه بر این، اتصال شیرهای توپی هم در مقایسه با شیرهای پروانه ای سریع‌تر است و سرعت بالاتری در باز و بسته شدن دارد؛ به همین دلیل در مواردی که دبی سیال بیشتر باشد، استفاده خواهد شد.

  • تفاوت شیر توپی و پروانه ای از نظر آب بندی

یکی دیگر از تفاوت های شیر توپی و پروانه ای، در آب بندی آنها است؛ برای آب بندی شیر پروانه ای از یک سری لاینرهای آب بند استفاده می‌شود که ممکن است در مجاورت سیالات خورنده مانند گازها، قدری نشتی ایجاد کنند. اما درصد نشتی شیرهای توپی در سایزهای کوچک کمتر است؛ به ویژه در مواردی که اختلاف فشار زیاد باشد، میزان نشتی از شیرهای توپی بسیار کمتر خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت که شیرهای توپی افت فشار کمتری هم دارند و برای کنترل جریان سیالات مناسب‌تر هستند.

  • تفاوت کاربرد شیر پروانه ای و شیر توپی

شیر پروانه ای دارای حجم کمتری است؛ به همین دلیل در مواردی استفاده می‌شود که فضای نصب محدود است. اما شیر توپی نیاز به فضای نصب بالاتر دارد. از سوی دیگر، شیر پروانه ای به دلیل وزن کم، برای ابعاد بزرگ بالاتر از DN 150 گزینه بسیار مناسبی است؛ اما شیرهای توپی برای قطرهای کمتر از DN 50 استفاده می‌شوند. علاوه بر این، شیرهای پروانه ای عملکرد کنترلی بهتری را در کنترل روشن و خاموش ارائه می‌دهند.

تفاوت کاربرد شیر پروانه ای و شیر توپی

توصیه می‌شود که از شیرهای توپی برای فشارهایی تا ۱۰۰۰ بار و دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید؛ اما شیرهای پروانه ای بیشتر برای فشارهای کم (تا ۶۰ بار) و دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد استفاده می‌شوند. همچنین بر اساس نظر کارشناسان، استفاده از شیرهای توپی برای سیالاتی با غلظت زیاد مناسب نیست؛ زیرا این سیالات در قسمت پشت گوی جمع شده و عملکرد شیر توپی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

  • تفاوت شیر پروانه ای و توپی از نظر قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های شیر پروانه ای و توپی در قیمت آنها است؛ شیرهای پروانه ای بسیار مقرون به صرفه‌تر از شیرهای توپی هستند و نیاز به نگهداری کمتری دارند. به همین دلیل هم هزینه مورد نیاز برای خرید آنها کمتر است و هم در طولانی مدت هم هزینه کمتری را برای شما به دنبال خواهند داشت.

خلاصه ای از تفاوت شیر پروانه ای و شیر توپی

در جدول زیر، تفاوت های شیر پروانه ای و شیر توپی را به صورت خلاصه برای شما بیان کرده‌ایم.

جنبه مقایسه شیر پروانه ای شیر توپی
اندازه و وزن کوچکتر و سبکتر بزرگتر و سنگین‌تر
فضای مورد نیاز برای نصب کمتر بیشتر
قیمت ارازن‌تر گران‌تر
آب بندی کم در اختلاف فشارهای زیاد بسیار عالی حتی در اختلاف فشار زیاد
نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر بیشتر
کاربرد مناسب لوله هایی با ابعاد بزرگ مناسب لوله هایی با قطر کم
قابلیت کنترل بیشتر کمتر
افت فشار بیشتر کمتر
حداکثر فشار قابل تحمل (بار) ۱۶۰ ۱۰۰۰
حداکثر دمای قابل تحمل ۴۵۰ درجه سانتی گراد ۴۰۰ درجه سانتی گراد
سیالات سازگار مایعات با غلظت‌های متفاوت گازها، سیالات خشک و جامدات

جمع بندی

شیرهای پروانه ای و توپی از بهترین شیرآلات صنعتی هستند که برای کنترل مسیر سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در این مقاله از آوان ولو به بررسی تفاوت شیر پروانه ای و شیر توپی پرداختیم. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت انواع شیر پروانه ای با ما در آوان ولو تماس بگیرید و این محصولات را به صورت بدون واسطه خریداری کنید.

آیا نحوه اتصال شیر پروانه ای و شیر توپی با هم متفاوت است؟

بله. معمولا شیرهای پروانه ای به صورت ویفری یا فلنجی به هم متصل می‌شوند؛ اما شیرهای توپی با استفاده از رزوه متصل خواهند شد.

افت فشار در کدام نوع شیر کمتر است؟

معمولا شیرهای پروانه ای به دلیل داشتن دیسک، جریان را محدود کرده و افت فشار بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما افت فشار شیرهای توپی کمتر است.

4.7/5 - (3 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *