مهمترین استاندارد های شیر آلات صنعتی

شیرآلات صنعتی جزئی مهم از فرایندهای مختلف در صنایع به شمار می‌روند که در انتقال سیالات نقش اساسی دارند؛ به همین دلیل باید برای حفظ راندمان صنعت، با استانداردهای ولو به خوبی آشنا باشیم. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم مهمترین استانداردهای شیرآلات صنعتی را به شما معرفی کرده و بگوییم که برای تولید هر شیر، چه اصول استانداری رعایت می‌شود.

مهمترین استانداردهای شیرآلات صنعتی

استاندارد API Spec 6D مخصوص طراحی شیر ها

یکی از انواع استانداردهای شیرآلات صنعتی که مربوط به بخش‌های طراحی، مونتاژ و تولید این محصولات می‌شود، API Spec 6D نام دارد. این نوع از استاندارد بیشتر برای شیر یک طرفه یا چک ولو، شیر توپی، شیر دروازه ای یا گیت ولو و شیر سماوری کاربرد دارد و برای موارد استفاده می‌شود که بخواهیم از این شیرها در صنایع نفت و گاز استفاده کنیم. دقت داشته باشید که اصول طراحی ذکرشده در این استاندارد، برای شیرهای زیرزمینی یا فشارهای بالاتر از ۲۵۰۰ مناسب نیستند. شما می‌توانید  برای اطلاع از قیمت انواع چک ولو با ما تماس بگیرید.

استاندارد API 591 بری سنجش کیفیت

یکی از استانداردهایی که برای سنجش کیفیت شیرآلات صنعتی استفاده می‌شود، API 591 است که ابتدا از آمریکا شروع شده و سپس به صنایع جهانی راه پیدا کرد.

بیشتر شیرهای صنعتی که در استاندارد API 591 تعریف شده‌اند، برای صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند و با استفاده از تست‌های مشخص، سطح کیفی این شیرها را تعیین خواهند کرد. مهمترین تست‌هایی که در استاندارد API 591 گرفته می‌شوند، استحکام کششی استم، وضعیت آب بندی، جنس بدنه و نوع دیسک هستند.

استاندارد ASTM برای سنجش بدنه

یکی از انواع استانداردهای ولو که توسط آمریکا توسعه داده شده و از سال ۱۸۹۸ در این صنعت وجود دارد، استاندارد ASTM است. این استاندارد تاکنون به ۱۶ بخش تقسیم شده و می‌تواند علاوه بر شیرآلات صنعتی، لوله‌ها و اتصالات را هم بررسی کند. استاندارد ASTM بیشتر مربوط به جنس بدنه شیرها می‌شود و برای هر ماده، یک کد مخصوص دارد که عبارتند از:

  • شیرهای فولادی با پوشش روی ASTM A53
  • شیرهایی از جنس چدن کبود ASTM A126
  • شیرهای مناسب دما و فشار بالا ASTM A194
  • شیرهای ساخته شده با آهن چکش خوار ASTM A47
  • شیرهای ساخته شده از فولاد چدنی ASTM A216

استاندارد API 598 برای تست فشار

یکی از کاملترین استانداردهای ولو در صنایع مختلف، API 598 است که انواع تست‌ها را برای بررسی سلامت و کیفیت شیرهای صنعتی انجام می‌دهد. این استاندارد در انواع شیرها با سیت انعطاف پذیر یا صلب مناسب هستند و در شیرهای پروانه ای یا یک طرفه هم کاربرد دارند. برای خرید انواع باترفلای ولو بر روی لینک درج شده کلیک کنید. مهمترین تست‌هایی که در استاندارد API 598 گرفته می‌شوند، عبارتند از:

مهمترین تست‌هایی که در استاندارد API 598 گرفته می‌شوند

  • تست پوسته یا جنس بدنه
  • تست بک سیت
  • تست نشتی در فشار بالا و پایین
  • تست سیت
  • تست انسداد و تخلیه مجدد در فشارهای مختلف

استاندارد سری API 600 برای تست سایش

از دیگر انواع استانداردهای ولو می‌توان به سری API 600 اشاره کرد که در انواع مختلفی طبقه بندی می‌شود. برای مثال API 600 بیشتر برای شیرهای دروازه ای یا گیت ولو کاربرد دارد و در صنایع پالایشگاهی به کار می‌رود. آوان ولو در زمینه ساخت گیت ولو بر اساس اصول استاندارد فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌دهد.

استاندارد سری API 600 برای تست سایش شیرالات صنعتی

علاوه بر این، API 602 هم در شیرهای یک طرفه و بشقابی کاربرد داشته و بیشتر برای قطرهای اسمی DN 8 تا DN 100 به کار می‌رود. استاندارد API 608 هم الزاماتی را مشخص می‌کند که برای شیرهای توپی فولادی و صنایع نفت و پتروشیمی مناسب هستند. این استانداردها مربوط به خوردگی و سایش شده و قسمت‌های مختلف شیرهای دروازه ای را بررسی می‌کند که عبارتند از:

  • کلاهک شیرها
  • محل بسته شدن پیچ‌ها و اتصالات
  • استم و هندویل
  • سیت

استاندارد API 609، برای مشخصات فیزیکی شیر آلات صنعتی

یکی از انواع استانداردهای ولو صنعتی به نام API 609 شناخته می‌شود که می‌تواند مواردی مانند الزامات طراحی و جنس را مشخص کند. علاوه بر این، مشخصات فیزیکی دیگری مانند فاصله میان دو انتهای شیر یا نوع درجه بندی دمایی و فشاری هم در شیرآلات صنعتی بررسی خواهند شد. بیشتر شیرهایی که در استاندارد API 609 می‌گنجند، از جنس چدن خاکستری، آلومینیوم برنز، فولاد و آلیاژهای بر پایه نیکل هستند.

استاندارد ASME B16.5 برای شیر های فلنج دار

استاندارد ASME B16.5 برای شیر های فلنج دار

استاندارد ASME B16.5 هم یکی از انواع استانداردهای آمریکا است که در بسیاری از مسائل، شباهت زیادی به ANSI دارد. این استاندارد شامل یک سری کدهای مشخص است که نشان می‌دهند شیرهای صنعتی مختلف بازرسی، کنترل و تایید شده‌اند. بیشترین مواردی که در این استاندارد مورد توجه قرار می‌گیرند، جنس شیر، ابعاد، میزان تحمل دما و فشار، نشانه گذاری‌ها و نوع اتصالات فلنجی هستند.

استاندارد ASME B16 Face to face برای تعیین اندازه

یکی از استانداردهای ابعادی شیرآلات صنعتی به نام ASME B16 Face to Face شناخته می‌شود که می‌تواند فواصلی مانند اندازه میان دو انتهای شیر را اندازه بگیرد. همچنین در شیرهای فلنجی هم می‌تواند محل نصب آنها را بر روی خطوط لوله، بدون تغییر زاویه، تعیین کند. بنابراین اطلاع از این استاندارد به شما کمک می‌کند که شیرها را به درستی در خطوط لوله نصب کنید. هدف اصلی از استاندارد ASME B16 اطمینان پیدا کردن از قابلیت تعویض شیر در یک اندازه، کلاس، نوع و جنس خاص است.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی انواع استانداردهای ولو صنعتی پرداختیم و گفتیم که هریک از این استانداردها، در چه حوزه‌هایی کاربرد دارند. آوان ولو در زمینه تولید انواع شیرآلات صنعتی بر اساس استانداردهای جهانی فعالیت داشته و توانسته گواهی‌های استاندارد را هم دریافت کنید. شما می‌توانید برای خرید شیر پروانه ای، یک طرفه یا دروازه ای با قیمت تولیدکننده با آوان ولو تماس بگیرید.

استاندارد مخصوص شیرهای ویفری چه نام دارد؟

استاندارد ASME B16.34 مخصوص شیرهای ویفری است که می‌تواند مواردی مانند میزان فشار و دمای قابل تحمل، جنس مواد، ابعاد و قالب‌ها را مشخص کند.

نقش استاندارد ISO در شیرآلات صنعتی چیست؟

استاندارد ISO در شیرآلات صنعتی مواردی مانند طراحی، ویژگی‌های عملکردی و نکات تولید شیرآلات صنعتی را مشخص می‌کند. علاوه بر این مواد به کار رفته در بدنه، نحوه اتصال به خطوط لوله و ایزوله سازی شیرها هم در این استاندارد مورد توجه قرار می‌گیرند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *