تفاوت شیر یکطرفه دریچه ای و فنری

شیر یکطرفه دریچه‌ای و فنری دو نوع خاص از این شیرها هستند که می‌توان برای انتقال انواع سیال گاز یا مایع استفاده کرد تا در یک جهت جاری باشند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در راستای آشنایی با این محصولات باید مورد بررسی قرار دهید، تفاوت شیر یکطرفه دریچه‌ای و فنری است. در ادامه این محتوا با آوان ولو همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت شیر یکطرفه فنری و دریچه ای

شیر یکطرفه فنری یا فنردار چیست؟

 شیر یکطرفه فنری یا فنردار چیست؟

پیش از اینکه بتوانیم به سراغ تفاوت شیر یکطرفه دریچه‌ای و فنری برویم، لازم است تا درباره انواع این محصولات هم اطلاعات کاملی به دست آوریم. شیر یکطرفه فنری یا فنردار، یکی از انواع ولوهای یکطرفه است که به صورت توخالی و با درپوشی بزرگ طراحی شده است. فنر به کار رفته در این شیرها می‌تواند فشار ثابتی را به آن‌ها منتقل کند. با جاری شدن سیال مورد نظر در لوله، نیروی حاصل از آن می‌تواند به فشار فنر غالب شده و در نهایت درپوش باز شود تا سیال بتواند جریان پیدا کند. این شیرها صدای بسیار کمی تولید کرده و برای جریانات عمودی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

این صفحه را هم ببینید: قیمت خرید شیر یکطرفه

مزایای استفاده از شیرهای یکطرفه فنری

در راستای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شیرها، لازم است تا با مزایای استفاده از این محصولات هم بیشتر آشنا شویم. از اصلی‌ترین مزایای به کار بردن شیر یک طرفه فنری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • محافظ در برابر جریانات بازگشتی در لوله کشی
  • افزایش ایمنی در زمان استفاده
  • جلوگیری از آلودگی‌های ناشی از جریانات معکوس
  • عدم نیاز به دخالت انسانی در زمان کار

شیر یکطرفه دریچه ای چیست؟

شیر یکطرفه دریچه ای چیست؟

یکی دیگر از انواع شیرهای یکطرفه که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، شیرهای یکطرفه دریچه ای یا سوئینگ هستند. این محصولات دارای یک دیسک هستند که به صورت عمودی با استفاده از پین لولا متصل می‌شود. فشار سیال برای ورود باعث می‌شود تا دریچه دیسک به سمت بالا برود و سیال بتواند عبور کند. در صورتی که جریان سیال به هر دلیلی کاهش پیدا کند، دریچه بسته شده و سیال نمی‌تواند از آن عبور کند. لازم به ذکر است که این مدل شیر هم به صورت عمودی و هم افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شرایطی که سیال با تلاطم و یا آشفتگی همراه باشد، ممکن است به شیر آسیب وارد شده و نتواند عملکرد خوبی داشته باشد. برای اطلاع از قیمت شیر یکطرفه سوئینگ بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

بررسی تفاوت شیرهای یک طرفه فنری و دریچه ای

بررسی تفاوت های شیر یکطرفه فنری و دریچه ای

بعد از اینکه با تعریف و قابلیت‌های این دو محصول آشنا شدیم، لازم است تا به بررسی بیشتر تفاوت شیر یکطرفه دریچه ای و فنری بپردازیم. مهمترین تفاوت‌های این شیرها عبارتند از:

تفاوت نحوه کار چک ولو دریچه ای و فنری

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو شیر، نحوه کار و عملکرد آن است. در شیر یک طرفه دریچه‌ای یک دیسک وظیفه باز و بسته کردن مسیر سیال را بر عهده دارد و بسته به نوع اتصال، مقاومت شیر مشخص خواهد شد. اما در شیر یک طرفه فنری، یک فنر وظیفه دارد که جریان سیال را برقرار کرده و فشار آن را تنظیم کند؛ به همین دلیل چک ولو فنری معمولا زودتر از چک ولو دریچه‌‍ای خراب خواهد شد.

تفاوت شیر یکطرفه دریچه ای و فنری از نظر کاربرد

از دیگر تفاوت‌های شیر یکطرفه دریچه ای و فنری، می‌توانیم به کاربرد آن‌ها اشاره کنیم. نحوه کار و عملکرد این شیرها باعث شده تا هر کدام از آن‌ها کاربردهایی داشته باشند. شیر یکطرفه فنری معمولا در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل سیال داشته باشیم یا جریان بازگشتی وجود داشته باشد؛ به همین دلیل این مدل شیر را بیشتر در سیستم‌های لوله کشی، پمپ، کمپرسور و انواع سیستم‌های هیدرولیک یا پنوماتیک می‌توان مشاهده کرد. اما شیر یک طرفه دریچه‌ای به طور عمده در سیستم پایپینگ، تاسیسات حرارتی در ساختمان‌ها و انتقال نفت و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت قیمت شیر یکطرفه دریچه ای و فنری

شیرهای یکطرفه دریچه‌ای معمولا قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل‌های فنری دارند. معمولا قیمت انواع چک ولو وابسته به ساختار و جنس متریال به کار رفته در شیر متفاوت خواهد بود. از آنجا که ساختار شیر دریچه‌ای ساده‌تر از مدل فنری است و با سیالات بیشتری سر و کار دارد، معمولا با قیمت بهتری به بازار عرضه می‌شود. اما در ساخت شیر یکطرفه مدل فنری باید تنظیمات خاصی برای تحمل فشار انجام شود که قیمت شیر را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

شیر یک طرفه فنری و دریچه ای دو نوع از پرکاربردترین انواع چک ولو هستند که با طیف گسترده‌ای از سیالات سر و کار دارند. در این مقاله به طور کامل تفاوت شیر یکطرفه دریچه‌ای و فنری را مورد بررسی قرار دادیم تا شما بتوانید از میان آن‌ها بهترین گزینه را بر اساس کاربردی که در نظر دارید انتخاب کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید انواع شیر یکطرفه با آوان ولو تماس بگیرید.

کدام شیر یکطرفه کاربردهای بیشتری دارد؟

شیرهای فنری دارای محدودیتی کمتری برای نصب و استفاده هستند و این موضوع باعث شده تا کاربردهای بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

قیمت کدام نوع شیر پایین‌تر است؟

شیرهای یکطرفه دریچه ای قیمت پایین‌تری نسبت به سایر انواع چک ولو دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *