۶ تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰

در سیستم‌های لوله کشی و خطوط لوله، اتصالات فشار قوی یکی از اتصالات ضروری و کاربردی محسوب می‌شوند. از این اتصالات برای وصل کردن خطوط لوله و اتصال آنها به تجهیزات دیگر استفاده می‌شود. اتصالات فشار قوی در کلاس‌های مختلف از جمله کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ وجود دارند که انتخاب کلاس مناسب این اتصالات اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که می‌تواند بر عملکرد و ایمنی کلی سیستم لوله کشی تاثیر بگذارد. با توجه به حساسیت این موضوع قصد داریم در این مقاله، چند تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ را بررسی و با هم مقایسه کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه برای انتخاب اتصال فشار قوی مورد نیازتان کمک کند.

تفاوت اتصالات فشار قوی 3000 و 6000

اتصال فشار قوی چیست؟

اتصالات صنعتی انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آنها اتصالات فشار قوی است. این اتصالات در ظاهر در دسته تجهیزات کوچک و معمولی قرار می‌گیرند؛ اما با توجه به این که از آلیاژها و فولادهای مخصوصی ساخته می‌شوند می‌توان آنها را قلب اتصالات صنعتی نامید. در واقع اتصالات فشار قوی را می‌توان به عنوان هسته اصلی صنایع جابجایی سیالات مثل صنایع پتروشیمی و نفت و گاز دانست؛ چرا که انتقال این مواد بیشتر با فشار زیادی همراه بوده و اتصالات فشار قوی به کنترل این مقدار فشار کمک زیادی می‌کنند.

حتما می‌دانید که جابجایی سیالات در صنایع مختلف به خصوص صنایع پتروشیمی و تولید نفت و گاز تا چه اندازه اهمیت دارد. یکی از شروط اصلی برای هدایت این مواد استفاده از اتصالات فشار قوی است؛ چرا که اساسا جابجایی سیال‌ها با فشار زیاد همراه است. به علاوه با توجه به دمای بالا در فرایند استخراج نفت و گاز و افزایش دما در زمان حرکت سیال، اتصالات فشار قوی نیز حتما باید در برابر حرارت و گرما مقاوم باشند؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی از کاربردهای اصلی اتصالات فشار قوی در صنایعی است که در آنها سیستم‌های هیدرولیک دیده می‌شود.

انواع اتصالات فشار قوی

این نوع اتصالات انواع مختلفی دارند که با توجه به میزان فشار سیال و دیگر تجهیزات انتخاب می‌شوند. نکته قابل توجه دیگر در رابطه با اتصالات فشار قوی علت نام‌گذاری آن‌هاست؛ به خاطر مقاومت زیاد در برابر دما، فشار و طول عمر بالایی که دارند، به این نام شناخته می‌شوند. این اتصالات در چند کلاس مختلف فشار ۲۰۰۰، فشار ۳۰۰۰، فشار ۶۰۰۰ و فشار ۹۰۰۰ وجود دارند که در ادامه ما به تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ خواهیم پرداخت. برای خرید انواع ولو صنعتی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰

همان طور که گفتیم اتصالات فشار قوی به طور کلی برای سیستم‌هایی با فشار زیاد طراحی شده‌اند؛ این موضوع در رابطه با کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ نیز صدق می‌کند. با این حال، همچنان چندین تفاوت مهم بین این دو کلاس وجود دارد که عبارت‌اند از:

تفاوت اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ از نظر اندازه گیری فشار

رتبه بندی فشار در هنگام انتخاب اتصالات فشار قوی یک مورد بسیار مهم است. اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ دارای حداکثر فشار ۳۰۰۰ پاسکال یا PSI است و اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ حداکثر فشار ۶۰۰۰ پاسکال یا PSI دارد. این بدان معناست که اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ می‌تواند فشار بیشتری را نسبت به اتصال کلاس ۳۰۰۰ تحمل کند؛ بنابراین، اگر با یک برنامه پرفشار سر و کار دارید، انتخاب اتصال فشار کلاس ۶۰۰۰ تصمیم عاقلانه‌تری است.

تفاوت ضخامت اتصالات ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰

اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ در ضخامت مواد نیز متفاوت هستند. به این صورت که ضخامت اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ از ۰٫۹ سانتی متر تا ۱۰٫۱ سانتی‌متر متغیر است؛ این در حالی است که ضخامت کلاس ۶۰۰۰ از ۳ سانتی‌متر تا ۱۰٫۱ سانتی‌متر تغییر می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ دارای مواد ضخیم‌تری است که آن را برای کاربردهای فشار بالا مناسب می‌کند. در مقابل، اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ برای کاربردهایی با فشار متوسط مناسب‌تر است.

تفاوت جنس اتصالات ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰

اتصالات فشار قوی اغلب از جنس مواد فولادی و آلیاژهای خاص هستند و به طور کلی در شکل‌های مخروطی و رشته‌ای تولید می‌شوند. این طراحی در واقع به این خاطر است تا اتصالات فشار قوی در زمان عبور سیال مقاومت بالایی داشته باشند. با این حال اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ از این نظر با هم تفاوت دارند. اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ از جنس فولاد یا برنج و اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ از جنس فولاد آلیاژی بوده و مقاومت متفاوتی در برابر عبور سیال از خود نشان خواهند داد.

این صفحه را هم ببینید: قیمت شیر کشویی زبانه فلزی

تفاوت نصب و راه اندازی اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰

نکته بعدی که در این مبحث می‌توان به آن اشاره کرد تفاوت میان فرایند نصب اتصالات فشار قوی بر اساس کلاس آن‌ها است. معمولا نصب اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ نسبتا ساده‌تر و آسان‌تر از اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ است. همچنین اتصال فشار قوی ۶۰۰۰ برای جلوگیری از نشتی، موقعیت مناسب و تکنیک‌های صحیح جوشکاری برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم نیاز به سطح بالاتری از مهارت دارد. حتی بهتر است که قبل از نصب، حتما از یک متخصص برای اطمینان از عملکرد مطلوب، ایمنی و جلوگیری از خرابی غیرضروری مشورت بگیرید.

تفاوت اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ از نظر کاربرد

تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ از نظر کاربرد در فشار این سیستم‌هاست. به این صورت که اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ برای سیستم‌های هیدرولیک و سیستم‌های پنوماتیک فشار بالا و همچنین سیستم‌های آتش نشانی با فشار زیاد کاربرد دارد؛ اما اتصال فشار قوی ۳۰۰۰ برای همین سیستم‌ها با فشار متوسط استفاده می‌شود.

تفاوت قیمت اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰

دیگر تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ را می‌توان در هزینه‌های مصرفی این دو اتصال دانست. در واقع بسته به سازنده، هزینه این اتصالات درجه و کلاس متفاوتی خواهند داشت. اما به طور معمول، یک اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ گران‌تر از یک اتصال فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ است. علت این موضوع را در درجه اول می‌توان به این خاطر دانست که ضخامت اضافه شده اتصال فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ سبب دوام و سازگاری بیشتر آن با شرایط فشار بالا می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تفاوت اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ را بیان کنیم. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب بین اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ یا ۶۰۰۰ شما باید نیازهای کاربر را در نظر داشته باشید. به طور خلاصه، اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ برای کاربردهایی با فشار متوسط مناسب است؛ در حالی که اتصالات فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ معمولا برای سیستم‌هایی با فشار بالاتر استفاده می‌شود. علاوه بر این اتصالات فشار قوی کلاس ۶۰۰۰ ضخیم‌تر، قوی‌تر و بادوام‌تر بوده و از کلاس ۳۰۰۰ گران‌تر هستند.

از بین اتصالات فشار قوی کلاس ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ کدام یک اتصال محکم‌تری را ایجاد می‌کند؟

با توجه به این که اتصالات فشاری قوی کلاس ۶۰۰۰ قادر به تحمل فشار بیشتری در مقایسه با اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ هستند، در نهایت می‌توانند اتصالات محکم‌تری را ایجاد کنند.

در اتصالات فشار قوی ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ به چه معناست؟

کلاس در این نوع اتصالات نشان‌دهنده بیشترین فشاری است که تجهیزات قادر به تحمل آن هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *