علائم خرابی شیر یک طرفه چیست؟

شیرهای یک طرفه ابزارهایی هستند که به کمک آن‌ها عملیات انتقال و کنترل جریان سیالات در خطوط لوله صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، نفت و گاز، آب و فاضلاب انجام می‌شود. به همین خاطر سلامت این تجهیزات اهمیت زیادی دارد و تعویض، تعمیر و خرابی شیر یک طرفه می‌تواند خسارات مالی مختلفی را به قسمت‌های مختلف صنایع وارد کند؛ بنابراین بهتر است با علائم خرابی چک ولو آشنایی شوید که در این مقاله از آوان ولو به آن خواهیم پرداخت.

علائم خرابی شیر یک طرفه چیست؟

علائم خرابی شیر یک طرفه یا چک ولو

شیرهای یک طرفه تجهیزات صنعتی هستند که سیال در آن‌ها توسط نیرو به صورت کاملاً خودکار جریان دارد؛ اما در صورت بروز علائمی در عملکرد شیر اختلال به وجود می‌آید که این علائم عبارت‌اند از:

از بین رفتن قطعات داخلی

اگر قطعاتی از شیر یک طرفه بر روی سیال شناور دیده شده و دبی سیال کم باشد، می‌توان فرض کرد که زباله‌های موجود در لوله، عملکرد شیر را مختل کرده‌اند. در صورت بی‌توجهی به این نشانه ممکن است که زباله‌ها توسط سیالات، در شیرهای یک طرفه رسوب کرده و باعث شوند که شیر در حالت باز یا بسته گیر کند.

از بین رفتن قطعات داخلی از علائم خرابی شیر یک طرفه

تعمیر و نگهداری نامنظم شیر در نهایت منجر به انباشته شدن این زباله‌ها در یک دوره طولانی خواهد شد. علاوه بر این زباله‌هایی که با سرعت بالا همراه با سیالات در حرکت هستند ممکن است به قسمت‌های داخلی شیر آسیب زیادی وارد کنند. در نتیجه تخریب قسمت‌های داخلی دریچه شکسته و سپس زباله‌ها در لوله تجمع پیدا می‌کنند.

همچنین بخوانید: انواع شیر یک طرفه

افزایش فشار بیش از حد در سیال

افزایش فشار یا ارتعاشی که به لوله‌ها و اتصالات شیر یک طرفه آسیب می‌رساند، به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلات چک ولو شناخته می‌شود. در این حالت جریان برگشتی سیال باعث بسته شدن ناگهانی شیر شده و ارتعاشات یا سر و صداهایی از فشار در سراسر لوله به وجود می‌آیند. با گذشت زمان، بسته شدن زیاد دیسک در مقابل بدنه شیر ممکن است باعث جدا شدن آن از بازوی چرخان شود. علاوه بر این،  بالا رفتن بیش از حد فشار می‌تواند باعث مشکلات جدی دیگر سیستم، مانند پارگی لوله‌ها و اتصالات آسیب‌دیده شود.

مصرف انرژی بالا از علائم خرابی شیر یک طرفه

مصرف انرژی بالا از علائم خرابی شیر یک طرفه

افزایش هزینه‌های انرژی نشان‌دهنده خرابی شیرهای یک طرفه است. این افزایش هزینه‌ها ناشی از شکسته شدن شیر و وجود اشکال در تنظیم فشار ورودی و خروجی خواهد بود.

ساییدگی و پارگی در قطعات

ساییدگی و پارگی در سیت ها و سایر قسمت‌های شیر یکی از علائم خرابی شیر یک طرفه است. همچنین، هنگامی که قطعات شیر چسبنده هستند، این امکان وجود دارد که روان کننده‌ها از آب بند شیر نشت کرده و در نتیجه شیر به علت قدیمی بودن یا خوردگی از کار بیفتد.

نشتی لوله از دیگر علائم خرابی چک ولو

نشتی لوله از علائم خرابی شیر یک طرفه

نشتی در اتصالات لوله و سایر قطعات ممکن است از علائم خرابی چک ولو باشد که در صورت وجود باید شیر بررسی شده تا علت نشتی آن پیدا شود.

جریان سیال ناسازگار

یکی از علائم خرابی شیر یک طرفه می‌تواند اختلال در جریان و نوسانات شیر باشد. این نوع شیرها معمولا از جریان ثابت سیال در یک جهت برخوردار هستند و تا زمانی که سیال وجود داشته باشد، به کار خود ادامه می‌دهند؛ بنابراین، هرگونه توقف جریان یا ناهماهنگی در جریان، نشان‌دهنده خرابی چک ولو است.

شکسته شدن دیسک

در حالت عادی و عدم وجود خرابی در شیرهای یک طرفه، فشار قبل و بعد در محیط جریان نسبتا متعادل است. اما ممکن است در شرایطی به خاطر نبود توازن، دیسک دچار شکستگی شود که این خود یکی دیگر از علائم خرابی چک ولوها به  شمار می‌آید.

همچنین بخوانید: اجزای شیر یک طرفه

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی چک ولو ها

با پیروی از نکات زیر جهت تعمیر و نگهداری از شیرهای یک طرفه می‌توان از خرابی شیر در اثر افزایش فشار سیال، جریان برگشتی و سایر عوامل به راحتی جلوگیری کرد:

3 اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی چک ولو ها

تمیز کردن شیر ها

بهتر است قبل از دیدن علائم خرابی چک ولو مطمئن شوید که شیر عاری از هرگونه زباله، قطعات و یا سایر ذرات جامد بوده و به طور منظم تمیز می‌شود. توجه داشته باشید که این ذرات باید حتما خارج شده و فیلترها و روکش‌هایی در آن تعبیه شود تا از ورود ذرات جامد جلوگیری کنند.

نصب و استفاده صحیح از شیر های یک طرفه

نصب این مدل شیرها باید به درستی و ترجیحا با استفاده از دفترچه راهنمای نصب سازنده شیر انجام شود. توجه داشته باشید که برای داشتن عملکرد مناسب از بین انواع مختلف چک ولو، حتما گزینه مناسب را بر أساس نوع سیال و فشار یا دمای کاری انتخاب کنید.

روغن‌ کاری مرتب شیر

برای اطمینان از داشتن عملکردی روان، قطعات شیر باید مرتبا روغن‌کاری شوند. روغن‌کاری سبب کاهش اصطکاک در قطعات شیر و در نتیجه کاهش سایش و پارگی می‌شود که این خود افزایش طول عمر شیرهای یک طرفه را به دنبال خواهد داشت.

سخن پایانی

خرابی در شیرهای یک طرفه علائمی دارد که با اطلاع از این نشانه‌ها و علتشان می‌توان از صرف هزینه‌های هنگفت برای ترمیم، تعویض و یا برطرف کردن آسیب دیدگی لوله‌ها جلوگیری کرد. به همین خاطر اگر در مراکز صنعتی مختلف از این شیرها استفاده می‌کنید، بهتر است از مطالب بالا استفاده کرده تا در صورت وجود هر علامتی بتوانید در اولین فرصت آن را برطرف کنید. آوان ولو در زمینه فروش شیر یک طرفه در انواع مختلف فعالیت دارد و این محصولات را با قیمت تولیدکننده به بازار ارائه می‌دهد.

اولین علامت خرابی شیرهای یک طرفه چیست؟

خرابی این نوع شیرها در ابتدا با نویز شروع شده و شیر شروع به ارتعاش و لرزیدن می‌کند که ممکن است برخی قطعات خود را از دست بدهد.

به غیر از زباله چه مواردی ممکن است سبب انسداد چک ولوها شود؟

گیر کردن قطعات، نصب اشتباه شیرها یا استفاده از شیر با اندازه نامناسب می‌تواند باعث این مشکل شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *