معرفی اجزا شیر یک طرفه

شیر یکطرفه یا چک ولو از جمله انواع شیرآلات صنعتی است که مانع از ایجاد جریان برگشتی شده و می‌تواند سیال را در یک مسیر هدایت کند. به همین دلیل در ساختار چک ولو از اجزای آب بندی و دیسک‌های یک طرفه مخصوصی استفاده شده که از برگشت جریان به سمت عقب جلوگیری می‌کنند. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به معرفی اجزا شیر یک طرفه بپردازیم و وظایف هریک از این قسمت‌ها را بیان کنیم.

اجزای تشکیل دهنده شیر یک طرفه

اجزای اصلی تشکیل دهنده چک ولو

برای اینکه شیر یکطرفه بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد، یک سری اجزای اصلی در آن به کار رفته است که عبارتند از:

اجزای اصلی تشکیل دهنده چک ولو

۱-بدنه چک ولو

بدنه شیر یک طرفه همان بخشی است که به طور مستقیم با سیال در تماس است؛ به همین دلیل حتما باید از جنس متریال سازگار با سیال ساخته شود. برای مثال اگر می‌خواهید جریان آب دریا را با استفاده از شیر کنترل کنید، باید از شیر یکطرفه آلومینیوم برنز استفاده نمایید. در غیر این صورت بدنه شیر دچار خوردگی شده و خیلی زود سوراخ می‌شود؛ در نتیجه خسارت‌های زیادی را به بار خواهد آورد.

۲-پوشش

پوشش یا کاور، بیرونی ترین اجزای شیر یکطرفه است که برای جلوگیری از آسیب دیدن شیر در اثر فشارها یا ضربه‌های بیرونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پوشش شیر باید در برابر خوردگی، زنگ زدن یا سوراخ شدن از بدنه محافظت کند. در این موارد می‌توان از رنگ‌های اپوکسی یا سایر پوشش‌های پودری بر روی بدنه استفاده کرد.

۳-دیسک، از اجزا شیر یک طرفه

مهمترین بخش از اجزا شیر یک طرفه به نام دیسک شناخته می‌شود که وظیفه اصلی باز و بسته کردن مسیر جریان را بر عهده دارد. جنس دیسک چک ولو هم حتما باید با سیال همخوانی داشته باشد؛ زیرا در مجاورت مستقیم آن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر این گزینه از قطعات شیر یکطرفه سرعت باز و بسته شدن شیر را هم تعیین می‌کند؛ یعنی بسته به نوع ممکن است از منابع انرژی متفاوتی مانند پنوماتیک یا هیدرولیک برای آن استفاده شود که مشخص می‌کند شیر یک طرفه تا چه حد سریع عمل خواهد کرد.

۴-لولا

از دیگر اجزای شیر یکطرفه می‌توان به لولا اشاره کرد که وظیفه باز و بسته کردن دیسک را بر عهده دارد. این لولا در واقع یک نوع پین خاص است که می‌تواند دیسک را در مواقع لازم شناور نگه داشته یا آن را ببندد. در ساختار چک ولو، بخشی از آب بندی شیر بر عهده لولا قرار دارد که باید بتواند به موقع باز و بسته شده و جهت درست حرکت دیسک را حفظ کند. لولا بسته به نوع چک ولو ممکن است در بالای دیسک یا در وسط آن قرار بگیرد.

۵-سیت، مهمترین قطعه شیر یکطرفه

از مهمترین قطعات شیر یکطرفه می‌توان به سیت اشاره کرد که نقش مهمی‌ در بسته شدن شیر و آب بندی آن دارد. به عبارت بهتر زاویه میان سیت و دیسم تعیین می‌کند که سرعت بسته شدن شیر چقدر است؛ در حالت معمولی این زاویه بین ۵ تا ۷ درجه متفاوت است. اما برای رسیدن به سرعت بالاتر، نیاز است که زاویه بزرگتری انتخاب شود.

قطعات مختلف انواع شیرهای یک طرفه

باید بدانید که اجزای شیر یکطرفه بسته به نوع آن ممکن است تفاوت داشته باشند؛ البته همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، می‌توان یک ساختار مشابه را در این مدل شیرها مشاهده کرد. اما برخی از اجزا هم نسبت به نوع با هم تفاوت دارند که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

قطعات مختلف انواع شیرهای یک طرفه

۱-چک ولو تک دیسکی

یکی از اجزای تشکیل دهنده چک ولو تک دیسکی، اهرم تعادلی است که می‌تواند تمایل به باز ماندن شیر را کاهش داده و امکان ایجاد تغییرات تدریجی در سرعت باز و بسته شدن را فراهم کند. از سوی دیگر این اهرم مانع از بسته شدن خودکار شیر شده و تمایل دیسک به این کار را از بین می‌برد.

۲-شیر یک طرفه دو دیسکی

از اجزای شیر یک طرفه دو دیسکی می‌توان به فلنج اشاره کرد که امکان باز و بسته شدن همزمان دو نیمه دیسک را برای ما فراهم می‌کند. در این مدل، از دو دیسک نیم دایره ای استفاده شده که یک لولا در میانه آن‌ها قرار گرفته است. همچنین یک فنر هم برای آب بندی بهتر و تنظیم سرعت در شیر استفاده می‌شود.

۳-چک ولو دیافراگمی

در ساختار چک ولو دیافراگمی به جای دیسک فلزی از یک دیافراگم لاستیکی استفاده شده که با خم و راست شدن می‌تواند مسیر جریان را باز یا بسته کند. شرط بسته شدن این مدل شیر، تغییر فشار است در قسمت‌های بالایی و پایینی دیافراگم است. به دلیل پلاستیکی بودن، آب بندی این شیر یک طرفه بهتر است؛ اما در انتخاب نوع سیال برای شما محدودیت ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی اجزای شیر یکطرفه پرداختیم و قطعات اصلی آن را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع چک ولو با ما در آوان ولو تماس گرفته و نمونه‌های مختلف شیر یکطرفه را با بهترین قیمت بازار خریداری کنید. ما به عنوان تولیدکننده و فروشنده انواع شیرآلات صنعتی، توانسته‌ایم محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را به بازار عرضه کنیم.

برای ساخت اجزای شیر یکطرفه از چه متریالی استفاده می‌شود؟

بسته به نوع عملگر و سیالی که با این شیرها در تماس است، نوع متریال مصرفی متفاوت خواهد بود. برای مثال آلومینیوم – برنز و استیل دو نمونه از رایجترین مواد مصرفی در تولید چک ولو هستند.

آیا نوع اجزا شیر یک طرفه در عملکرد آن تاثیرگذار است؟

بله. محل قرارگیری و نحوه ساخت اجزای شیر یکطرفه بر روی سرعت باز و بسته شدن شیر، آب بندی و ایجاد اغتشاش در مسیر جریان اثر دارند و حتما باید بر اساس اصول استاندارد انجام شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *