استاندارد ASTM چیست؟ کاربرد آن در پتروشیمی

بررسی کیفیت مواد اولیه و متریال استفاده شده در انواع صنایع و کارگاه‌های صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو سال‌ها پیش انجمنی با هدف نظارت بر روی کیفیت این مواد تشکیل شد. این انجمن با عنوان ASTM شناخته شده و جمعی از شیمی‌دان‌ها و دانشمندان در آن فعالیت می‌کنند.

اصول اساسی پذیرفته شده در این انجمن، استانداردهای علوم هستند که در سراسر جهان پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه این اصول در صنایع مربوط به نفت و گاز به خصوص پتروشیمی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با آوان ولو همراه باشید تا درباره این اصول و کاربرد استاندارد ASTM اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

استاندارد ASTM چیست؟ کاربرد آن در پتروشیمی

استاندارد ASTM چیست؟

ASTM در واقع شکل مخفف شده عنوان یک سازمان به نام American Society for Testing and Materials که برای اولین بار، صد سال پیش در آمریکا تشکیل شد. هدف اصلی تشکیل این انجمن، آزمایش و نظارت مواد اولیه مختلف استفاده شده در کارخانه‌ها و انواع صنایع است. امروزه با گذشت چندین سال، بیشتر از سی هزار نفر در این انجمن مشغول بوده و در حدود ۱۲۰ کشور، حضور فعال دارند. تمام استانداردها و اصول تعیین شده در این سازمان در انواع صنایع مختلف جهان از جمله صنعت فولاد، پلاستیک، رنگ، پتروشیمی و … کاربرد دارند.

نحوه تعیین استاندارد ASTM

دفتر مرکزی و اصلی این انجمن در پنسیلوانیا آمریکا بوده و سایر دفتر در بخش‌های مختلف جهان از جمله کانادا، چین، مکزیک و … فعالیت می‌کنند. استانداردهای پذیرفته شده در این انجمن، با کمک اعضای فعال در آن و در نظر گرفتن موضوعات مختلف تائید و در نهایت منتشر می‌شوند.

نحوه تعیین استاندارد ASTM

از جمله اعضای این کمیته که می‌توانند در تائید استانداردها کمک‌کننده باشند باید به انواع کاربران، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، دانشمندان و انواع افراد مرتبط می‌شوند. این دسته‌بندی شامل اعضای کمیته‌های فنی مختلف بوده و می‌تواند در تعیین استاندارد نهایی ASTM، تا حد زیادی اثرگذار باشند. استانداردهای پذیرفته شده در این سازمان به عنوان یک مرجع کلی و راهنما برای تعیین کردن مشخصات فنی در فرایند طراحی، تولید و آزمایش مواد محصولات مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد استاندارد ASTM در صنعت پتروشیمی

بعد از اینکه دانستیم استاندارد ASTM چیست؟ لازم است تا با کاربردهای اصلی این استاندارد در صنعت پتروشیمی بیشتر آشنا شویم. در این بخش چند نمونه از اصلی‌ترین کاربردهایی که در این راستا مورد توجه قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم.

آزمون های تعیین مشخصات

یکی از مهم‌ترین کاربردهای استاندارد ASTM در پتروشیمی، تعیین مشخصه‌های فیزیکی و شیمیایی مواد استفاده شده در صنعت پتروشیمی است. در این راستا آزمون‌های مختلفی طراحی شده‌اند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید اطلاعات دقیقی درباره مقاومت در برابر خوردگی، نفوذ رطوبت و … به دست آورید.

ساخت لوله ها و جوشکاری

ساخت لوله ها و جوشکاری از کاربردهای ASTM

یکی دیگر از کاربردهای این استانداردها در پتروشیمی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، مربوط به ساخت لوله‌های حمل و جابه‌جایی نفت و گاز است. این لوله‌ها و اجرای فرایند جوشکاری در روند ساخت آن‌ها، اهمیت بسیار بالایی دارد؛ به همین دلیل همه عوامل و فاکتورهای مرتبط با جوشکاری از جمله مشخصه‌های خط و جوش، روش‌های انجام تست، کیفیت و میزان استحکام لوله‌های گاز و اتصالات باید بر اساس استاندارد ASTM اجرا شوند تا در نهایت بهترین نتیجه ممکن به دست آید.

استاندارد های مواد شیمیایی

در صنعت پتروشیمی معمولا از مواد شیمیایی صنعتی مختلفی مانند نفت خام، نفت سفید و … استفاده می‌شود. از این استانداردها برای تولید و همچنین فرآوری انواع محصولات پتروشیمی مانند هیدروکربن‌های معطر و سایر فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود.

کاربرد استاندارد ASTM در اتوماسیون‌ های صنعتی

کاربرد استاندارد ASTM در اتوماسیون‌ های صنعتی

یکی دیگر از موارد کاربرد استاندارد ASTM در صنعت پتروشیمی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، مربوط به اتوماسیون صنعتی است. برای راه‌اندازی این سیستم‌ها و ساخت تجهیزات مختلف، از ورق‌های روغنی استفاده می‌کنند که باید حتما بر اساس استانداردهای معتبر اروپایی ساخته شوند. قیمت این ورق‌ها تا حد زیادی به رعایت اصول کاربردی در این استاندارد وابسته است.

استاندارد های شیرآلات صنعتی

بخش مهمی از کاربرد استاندارد ASTM در پتروشیمی مربوط به شیرآلاتی است که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال این استاندارد مشخص می‌کند که چه سایز شیری برای استفاده در لوله‌ها مناسب است یا از چه جنسی باید برای ساختن این شیرها استفاده کرد؟

همچنین بخوانید: استانداردهای شیرآلات صنعتی

انواع استانداردهای ASTM

به صورت کلی این استاندارد شامل گروه‌های زیر می‌شود:

  • استاندارد تمرینی
  • استاندارد روش‌های آزمایش
  • استاندارد راهنما
  • استاندارد رده بندی
  • استاندارد اصلاحی

سخن پایانی

امروزه در صنایع مختلف لازم است حتما اصول و استانداردهای خاصی رعایت شوند تا در نهایت محصول نهایی ساخته شده، سطح کیفیت قابل قبول و بالایی داشته باشد. استاندارد ASTM یکی از معتبرترین استانداردهای پذیرفته شده در سراسر دنیا بوده که در صنایع مختلف به ویژه صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این استاندارد و کاربردهای گسترده و عمده آن در صنعت پتروشیمی پرداختیم. انواع مختلف این اصول پذیرفته شده را نیز معرفی کردیم تا شما اطلاعات بیشتر و کامل‌تری را در این راستا در اختیار داشته باشید.

آیا استاندارد ASTM در فرایند پتروشیمی هم اثر دارد؟

بله. این استاندارد مواردی مانند دبی سیالات خروجی یا دما و فشار کاری آنها را هم تعیین کرده و در تعیین جنس شیرآلات هم اثرگذار است.

فایده استفاده از استاندارد ASTM در پتروشیمی چیست؟

رعایت اصول این استاندارد می‌تواند بازدهی کار را بالا برده و در نهایت باعث بهبود عملکرد شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *