کاربرد شیر یک طرفه در صنعت

شیر یک طرفه یا چک ولو به عنوان یکی از اجزای مهم در سیستم‌های لوله‌کشی شناخته شده که از آن به عنوان شیر برگشتی نیز یاد می‌شود. این ابزار در صنعت جهت جلوگیری از بازگشت سیال به خط لوله به کار برده شده و معمولا زمانی نصب می‌شود که ممکن است جریان برگشتی سیال باعث آسیب به سیستم و نشتی شود. این مقاله از آوان ولو نیز 4 کاربرد شیر یک طرفه برای استفاده در صنایع مختلف را موردبحث و بررسی قرار می‌دهد.

بررسی کاربردهای شیر یک طرفه در صنعت

نحوه کارکرد شیر یک طرفه

با نصب شیرهای یک طرفه در خطوط پایپینگ، برقراری جریان در یک جهت لوله امکان‌پذیر می‌شود؛ به همین علت توصیه شده که حتما شیر را در جهت فرایند مدنظر خود نصب کنید. نحوه عملکرد نیز به این صورت است که در ابتدا چک ولو با یک درپوش لولایی و یا توپی مسدود شده، اما با حرکت سیالات در راستای درست خود، فشاری ایجاد می‌شود که می‌تواند این درپوش را منحرف کرده و جریان را به حالت اولیه بازگرداند. در این قسمت اگر فشار سیالی که پشت شیر قرار دارد، بیشتر از فشار سیال در حال حرکت باشد، قاعدتا باید برگشت جریان رخ دهد؛ اما به سبب وجود این قطعه، درپوش به جای اولیه خود برگشته و جریان نیز قطع می‌شود. شما می‌توانید خرید انواع چک ولو را از ما در آوان ولو انجام دهید.

بررسی کاربردهای چک ولو در صنایع مختلف

در ادامه به بررسی کاربردهای شیر یکطرفه در صنایع مختلف پرداخته و نکات مهم در استفاده از این شیرها را بیان می‌کنیم.

شیر یک طرفه در سیستم لوله کشی ساختمان ها

یکی از کاربردهای شیر یک طرفه، استفاده از آن در سیستم لوله‌کشی آب ساختمان‌های مختلف است. نصب انواع مختلف این شیرها در سیستم لوله‌کشی سبب شده تا اگر به هر دلیلی آب ساختمان قطع شد، آبی که درون لوله‌های مختلف ساختمان وجود دارد به لوله اصلی برنگردد. نحوه کار چک ولو مخصوص آب آشامیدنی را می‌توان به یک پمپ آب تشبیه کرد؛ زیرا به نحوی است که از آب آشامیدنی و یا آب مورداستفاده برای استحمام و آشپزی محافظت می‌کند. شیر یک طرفه در این ساختمان‌ها معمولاً بعد از کنتور آب نصب می‌شود؛ به همین علت گاهی اوقات از آن با نام شیر یک طرفه کنتور آب نیز یاد می‌شود.

کاربرد چک ولو در لوله کشی ساختمان و آبگرمکن

شیر یک طرفه در آبگرمکن

به کار بردن چک ولو در آبگرمکن با هدف جلوگیری از ورود و بازگشت آب به داخل آن بوده تا در صورت شکستگی لوله‌ها، آب درون مخزن دستگاه خالی نشود. نحوه نصب نیز به این صورت است که با توجه به جهت پیکان بر روی شیر می‌توان مسیر جریان سیال را تشخیص داد و آن را در محل درستی نصب کرد. با این حال توجه داشته باشید که محل نصب شیر یک طرفه نباید بر سر راه لوله آبی که وارد آبگرمکن می‌شود قرار داشته باشد؛ زیرا در چنین شرایطی مسیر تخلیه فشار مخزن آبگرمکن مسدود خواهد شد و اگر شیر اطمینان آن نیز نتواند به خوبی عمل کند، ممکن است حادثه وحشتناکی رخ دهد.

شیر یک طرفه برای پمپ های آب خانگی

کاربرد شیر یک طرفه را می‌توان در سیستم‌هایی مانند سیستم فاضلاب از طریق نصب در پمپ‌های آب خانگی مشاهده کرد. استفاده از این ابزار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه در سیستم پمپاژ آب خانگی ساختمان‌ها بدون وجود این شیر، حتی در صورت کم بودن فشار آب، پمپ روشن خواهد شد و آب درون مخزن را به داخل لوله‌های ساختمان ارسال می‌کند.

در عین حال تصور کنید اگر این فرایند به صورت عکس رخ دهد؛ یعنی فشار آب داخل ساختمان زیاد شده و پمپ نیز در حالت خاموش باشد، بدون وجود چک ولو چیزی اتفاق می‌افتد. در چنین حالتی آب در مسیر برعکس درون لوله‌ها جریان پیدا کرده و درون لوله‌های ساختمان به طرف عکس حرکت کرده تا به لوله آب اصلی که خارج از ساختمان است، منتقل شود. پس می‌توان گفت که در حقیقت کاربرد شیر یک طرفه در پمپ آب خانگی ثابت نگه داشتن فشار آب درون لوله‌ها به‌صورت دائمی است. اهمیت استفاده از این نوع شیرها برای پمپ‌ها به اندازه‌ای زیاد است که در صورت نبود یا خراب شدن آنها شاهد اشکالات در کار کردن پمپ آب خواهیم بود.

کاربرد چک ولو در کمپرسور باد و پمپ های آب خانگی

شیر یک طرفه کمپرسور باد

کاربرد شیر یک طرفه فقط برای مایعات نیست و از آن برای کنترل جریان گازها در لوله‌ها نیز استفاده می‌شود. شبکه‌های انتقال گاز به صورت کلی شامل چندین سیستم به هم پیوسته مانند خطوط لوله توزیع، کمپرسور و واحدهای اندازه‌گیری، تأسیسات ذخیره‌سازی و غیره هستند که در صورت جریان یافتن نامناسب گاز در این خطوط، احتمال رخداد مشکلات خطرناکی مثل آلودگی گاز، نشت یا حتی آتش‌سوزی و انفجار وجود دارد.

همچنین بخوانید: اجزای شیر یک طرفه

با توجه به این موضوع یکی از کاربردهای اصلی شیرهای یک طرفه در میدان انتقال گاز، مسدود کردن جریان‌های گازی در کمپرسور است. علت را می‌توان این دانست که در اغلب پروژه‌های عظیم انتقال گاز با فواصل طولانی از طریق خط لوله، کمپرسورها استفاده می‌شوند. با وجود یک چک ولو در قطعه کمپرسور یا پمپ باد فشار هوا در دیگر بخش‌های دستگاه حفظ خواهد شد؛ سپس به صورت همزمان فشار هوای دیگر قسمت‌ها نیز تخلیه شود. این شیرها به صورت دستی یا کنترلی نبوده و به طور کاملاً خودکار با توجه به فشار سیال کار می‌کنند.

سایر کاربردهای شیرهای چک در صنعت گاز عبارت‌اند از:

کاربردهای شیرهای چک در صنعت گاز

  • خطوط هیدرولیک
  • خطوط هوایی
  • تخلیه پمپ
  • کاهش فشار در پمپ‌های اندازه‌گیری و ورودی و خروجی کمپرسور

سخن پایانی

در این مقاله با چندین کاربرد شیر یک طرفه آشنا شدیم و دریافتیم که این دستگاه‌ها در محیط‌های مسکونی و صنعتی محبوبیت زیادی دارند. با این وجود لازم است حتماً هنگام خرید شیر یک طرفه، نیازهای منحصر به فرد خود و معیارهای مناسب برای انتخاب را بررسی کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت شیر یک طرفه و خرید انواع مختلف آن با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

کاربرد شیر یک طرفه در صنعت نفت و گاز چیست؟

این مدل شیرها را می‌توان برای قطع و وصل مسیر سیالات خورنده مانند نفت و گاز مورداستفاده قرار داده و نگرانی از بابت آسیب دیدن آن نداشت.

آیا می‌توان از چک ولو برای کنترل مسیر جریان استفاده کرد؟

توصیه می‌شود که تا حد امکان این کار را انجام ندهید؛ زیرا ساختار این شیرها، متناسب با شرایط کنترل سیال نیست.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *