انواع شیر کشویی و کاربرد هریک

شیر کشویی یا گیت ولو، از ابزارهای بسیار متنوعی به شمار می‌رود که در انتقال سیالات مختلف کاربرد زیادی دارد. این مدل شیرها قادرند به کمک دروازه‌ای که در مسیر جریان سیال تغییر مکان می‌دهد، مسیر آن را قطع و وصل کنند. به این صورت که دروازه به شکل عمودی در مسیر جریان حرکت کرده و در صورت لزوم جریان را کنترل خواهد کرد. انواع شیر کشویی بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به بررسی انواع شیر دروازه ای و کاربرد هریک بپردازیم.

انواع شیر کشویی و کاربرد هریک

انواع شیر کشویی یا گیت ولو

شیرهای کشویی به غیراز آلیاژ به کاررفته در ساخت پوسته، ابعاد و یا عملکرد، بر اساس نوع زبانه نیز در انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

شیر کشویی زبانه لاستیکی

شیر کشویی زبانه لاستیکی یکی از انواع شیر دروازه‌ای است که قابلیت جابجایی خطی یا دورانی دارد. عملکرد این گیت ولو با زبانه لاستیکی بر اساس حرکت خطی گیت کشویی آن‌ها است. هر یک از این شیرها پوسته تقریباً بزرگی دارند که در داخل آن یک فضای ریل مانند برای جابجایی گیت به صورت کشویی طراحی ‌شده است. با حرکت فلکه شیر در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، گیت کشویی نیز به طرف بالا رفته و مسیر جریان سیال باز خواهد شد.

شیر کشویی زبانه لاستیکی

در توضیح کاربرد شیرهای کشویی زبانه لاستیکی می‌توان گفت که برای قطع و وصل کردن جریان سیالات روان با دمای کم که خاصیت رسوب‌پذیری پایین دارند، استفاده می‌شود. سیالاتی مثل آب مقطر، آب آشامیدنی، فاضلاب‌ها، روغن‌ها، هوای فشرده و تمامی گازهای خنثی متداول با کمک شیر دروازه‌ای زبانه لاستیکی آب‌بندی کامل شده و به صورت بهینه در خطوط جریان پیدا می‌کنند. برای اطلاع از قیمت شیر کشویی زبانه لاستیکی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

شیر کشویی زبانه فلزی

این نوع شیر صنعتی یک دیسک دارد که توسط میله ماردون به فلکه وصل می‌شود. با چرخش فلکه، به صورت کشویی، شیر باز و بسته خواهد شد و جریان سیال قطع و وصل می‌شود. قطع و وصل ارتباط بین دو سیال نیز بر عهده این مدل از انواع شیر کشویی است. دقت کنید که در فرایند قطع و وصل شدن جریان، شیر یا باید به طور کاملا باز یا کامل بسته باشد و نمی‌توان آن را به صورت نیمه باز به حال خود رها کرد.

شیر کشویی زبانه فلزی

انواع شیر کشویی زبانه فلزی برای سیالات بسیار داغ که رسوب‌گذاری کمی دارند، استفاده می شوند. بدین معنا که قطع و وصل جریان در تامین آب، تصفیه خانه‌ها، فاضلاب، آبیاری، سدها، موتورخانه‌ها، نیروگاه‌ها و … بر عهده شیر کشویی زبانه فلزی است برای اطلاع از قیمت شیر کشویی زبانه فلزی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

شیر کشویی زبانه فلزی استنلس استیل

این عضو خانواده شیرهای کشویی، از فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل تولید شده است. استنلس‌استیل مقاومت شیر در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی را افزایش داده و باعث می‌شود شما با خیال راحت و اطمینان کامل سالیان سال بعد از خرید شیر کشویی از آن استفاده کنید‌.

شیر کشویی زبانه فلزی استنلس استیل

همچنین این محصول می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از سیالات به کار برود. ضدزنگ بودن شیر کشویی استیل به همراه ویژگی‌های مقاومتی دیگر باعث شده تا در صنایع مختلفی از جمله صنایع پتروشیمی و نفت و گاز کاربرد داشته باشند. برای اطلاع از قیمت شیر کشویی استنلس استیل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله انواع شیر کشویی یا گیت ولو را از نظر ساختار بررسی کرده و کاربرد هریک را بیان کردیم. آوان ولو به عنوان تولیدکننده و فروشنده انواع شیر دروازه ای یا کشویی فعالیت داشته و این محصولات را با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت این محصولات یا ثبت سفارش خرید، با ما تماس بگیرید.

انواع گیت ولو از نظر جنس کدام‌اند؟

انواع شیرهای دروازه‌ای از نظر جنس به دو دسته شیرهای چدنی و فولادی تقسیم می‌شوند.

چه معیارهای دیگری برای دسته بندی انواع شیر کشویی وجود دارد؟

این شیرها بر أساس جنس بدنه، جنس زبانه، ابعاد، فشار کاری و دمای قابل تحمل در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *