معرفی انواع عملگر شیر پروانه ای

شیر پروانه ای یکی از شیرهای صنعتی پرکاربرد است که احتمالا همه افراد با آن آشنایی ندارند و تنها افرادی که در حوزه شیرآلات صنعتی فعالیت می‌کنند، می‌دانند که شیر پروانه ای چیست. شیرهای صنعتی بر اساس مواد سازنده، شکل ظاهری و کاربردی که دارند در دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. شیر پروانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما در ادامه این مطلب از آوان ولو قصد داریم تا انواع عملگرهای شیر پروانه ای و کاربرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی انواع عملگر شیر پروانه ای

شیر پروانه ای چیست؟

قبل از آن که درباره انواع عملگرهای شیر پروانه ای صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که اصلا شیر پروانه ای چیست؟ در نام‌گذاری شیرآلات صنعتی به شکل دیسک آن‌ها توجه می‌کنند. به دلیل آن که در شیر پروانه ای، حرکت‌ داخلی دیسک‌های آن شبیه به بال‌های یک پروانه است، به آن شیر پروانه ای یا باترفلای ولو گفته می‌شود. در ساختار این دیسک یک بدنه اصلی خارجی و یک دیسک دایره‌ای وجود دارد؛ این دیسک دایره‌ای توانایی حرکت حول محور مرکزی خود را دارد و کنترل جریان سیال توسط چرخش این دیسک صورت می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این مدل شیرآلات، مقاله شیر پروانه ای چیست را مطالعه کنید.

انواع عملگر شیر پروانه ای

در دسته‌بندی انواع عملگرهای شیرهای پروانه ای به میزان گشتاور، فضا و نوع کاربرد آن‌ها دقت می‌شود. با توجه به این موارد، مهمترین انواع عملگر شیر پروانه ای عبارتند از:

انواع شیر های پروانه ای با عملگر دستی

یکی از عملگرهای نسبتا قدیمی برای انواع باترفلای ولو، عملگر دستی است که معمولا سرعت پایینی دارد و دقت عملکرد آن هم پایین است. ای نوع عملگرها دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که عبارتند از:

انواع شیر های پروانه ای با عملگر دستی

عملگر اهرمی

در شیرهای پروانه ای اهرمی، باز و بسته شدن به وسیله دستگیره‌ای شبیه به اهرم انجام می‌شود. از این نوع شیرهای پروانه ای اغلب برای عبور سیالات کم‌فشار، اما دارای حجم بالا، استفاده می‌کنند. در برخی از مدل‌های شیر پروانه ای اهرمی برای کنترل دستی یک ضامن قفل مکانیکی قرار داده‌اند تا از تغییر موقعیت گیت پروانه ای در برابر فشار سیال جلوگیری کنند.

عملگر گیربکسی

این نوع شیرهای پروانه ای دارای گیربکس هستند که عملکرد آن‌ها را ساده‌تر کرده است. در شیرهای پروانه ای گیربکسی به محور شیر یک دستگیره چرخشی وصل شده و گشتاور لازم برای باز و بسته کردن شیر را تامین می‌کند. باز و بسته شدن گیت پروانه ای در این نوع شیر به وسیله واسط گیربکسی انجام می‌شود؛ بنابراین با اعمال توان کم‌تر می‌توان گیت پروانه ای را به راحتی جا به جا کرد. در شیرهای بزرگ از این نوع الگوی طراحی استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای گیربکسی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

انواع شیر پروانه ای با عملگر خودکار

اگر به دنبال شیر پروانه ای با سرعت و دقت بالا هستید، شیرهای دارای عملگرهای خودکار گزینه بهتری هستند. این عملگرها در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

انواع شیر پروانه ای با عملگر خودکار

عملگر هیدرولیک

در مواقعی که برای باز و بسته شدن شیر به گشتاور زیادی لازم باشد، از عملگر هیدرولیک استفاده می‌شود. برای مثال در مواردی که مقدار فشار و چسبندگی بالاست یا در مواردی که لازم است سیالاتی با چگالی بالا کنترل شوند. هم در شیرهای خیلی بزرگ و هم کنترل سیالات با چگالی بالا به گشتاور بالایی نیاز است که عملگر هیدرولیکی می‌تواند به خوبی آن را تولید کند. برای اطلاع از قیمت باترفلای ولو هیدرولیک بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

عملگر پنوماتیک

عملگر پنوماتیک در شیرهای پروانه ای بر اثر گازهای بی‌اثر یا نیروی هوای فشرده کار می‌کند؛ درنتیجه عملکرد سریعی دارد و در برابر اتصال کوتاه الکتریکی و حریق ایمن است. در کار با مواد مایع و دوغاب از شیر پروانه ای پنوماتیک استفاده می‌کنند. مکانیزم ساده‌ی شیرهای پنوماتیک و استفاده آسان آن‌ها باعث شده تا از محبوب‌ترین شیرها در صنعت شیرآلات باشند.

در مایعاتی که قابلیت اشتعال دارند، مانند مواد پتروشیمیایی، استفاده از شیرهای پروانه ای پنوماتیک برای کنترل مایعات بهترین گزینه است. ساختار این شیرها یک مجموعه سیلندر با تحریک دوطرفه را شامل می‌شود. برای آن که شیرهای پروانه ای قدرت لازم را برای باز و بسته شدن گیت داشته باشند، ظرفیت سیلندر آن را متناسب با فشار سیال و ابعاد دهانه شیر انتخاب می‌کنند. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای پنوماتیک و مشاهده محصولات ما بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

عملگر برقی در شیر پروانه ای

در شیرهای پروانه ای برقی، عمل باز و بسته شدن به وسیله نیروی الکتریکی انجام می‌شود. در این نوع شیرهای پروانه ای، نیرو از طریق محرک‌های الکتریکی به شفت خروجی منتقل می‌شود و سپس به محور شیر می‌رسد. با وارد شدن فشار به محور شیر، دهانه آن باز و بسته خواهد شد. عملکرد شیرهای برقی بسیار سریع است و ساختاری که دارند باعث شده تا قیمت بیشتری نسبت به دیگر شیرهای پروانه ای داشته باشند. شما می‌توانید برای استعلام قیمت شیر پروانه ای برقی با ما تماس بگیرید.

عملگر برقی در شیر پروانه ای

میزان گشتاور باترفلای ولو برقی بسیار بالاست و آن‌ها را می‌توان از راه دور به وسیله تابلو کنترل و PLC مدیریت کرد. از شیرهای پروانه ای برقی به طور گسترده در خطوط لوله صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. عملگر شیرهای پروانه ای برقی یک موتور الکتریکی مستقل دارند و بر اساس فرمانی که صادر می‌شود، گیت پروانه ای شیر جا به جا خواهد شد. طراحی شیرهای پروانه ای برقی بر اساس قابلیت کنترل دبی انجام می‌شود. در این نوع شیرها باید گیت پروانه ای به طور دقیق کنترل شود.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل انواع عملگر شیر پروانه ای را بررسی کرده و توضیح دادیم که هریک از آنها چه ویژگی‌هایی دارند یا در چه جاهایی استفاده می‌شوند. شما می‌توانید انواع شیر پروانه ای و دیگر شیرآلات صنعتی را از ما در آوان ولو خریداری کنید. برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

در مواردی که نیاز به کنترل عبور سیال از راه دور باشد، کدام عملگر شیر پروانه ای مناسب خواهد بود؟

عملگر شیر پروانه ای برقی توانایی کنترل از راه دور را دارد.

انواع شیرهای پروانه ای بر اساس نوع عملگر کدام‌اند؟

عملگرهای پنوماتیک، اهرمی، گیربکسی، الکتریکی و هیدرولیکی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *