تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ

شیرهای پروانه ای یا باترفلای ولو‌ها نوعی از شیرآلات صنعتی هستند که برای کنترل جریان در سرویس‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مدل از شیرها در دو نوع اصلی ویفری و لاگ تایپ به بازار عرضه می‌شوند که بسته به نیاز‌های پروژه، ممکن است یکی از آن‌ها برای شما مناسب باشد. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به بررسی تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ بپردازیم.

تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ

شیر پروانه ای لاگ تایپ چیست؟

باترفلای ولو لاگ تایپ شیری است که عمدتا از فولاد یا چدن ساخته می‌شود و دارای پیچ‌های رزوه ای است که بر روی فلنج‌های سوپاپ قرار می‌گیرد. طراحی این مدل شیر پروانه ای شباهت زیادی به شیرهای توپی سه تکه دارد و در ساختار آن، هر فلنج دارای پیچ‌های مخصوص به خود است. از آنجا که شیرهای پروانه ای لاگ تایپ را می‌توان بدون نیاز به خاموش کردن کل سیستم تمیز، بازرسی، تعمیر یا تعویض کرد، برای نیاز‌های تجاری شما بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای لاگ تایپ با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

شیر پروانه ای ویفری چیست؟

شیر پروانه ای ویفری دارای ۴ سوراخ است که برای همسو شدن با خطوط لوله مورداستفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند در میان دو فلنج نصب شوند. این مدل از باترفلای ولو را برخلاف نوع لاگ تایپ، نمی‌توان به عنوان انتهای لوله استفاده کرد و برای تعمیر یا تعویض آن نیاز به خاموش کردن کل سیستم وجود دارد. با این حال می‌تواند برای حفظ آب بندی در برابر اختلاف فشار دو جهته در جریان سیال مورداستفاده قرار بگیرد و مانع از ایجاد جریان برگشتی شود. برای اطلاع از قیمت باترفلای ولو ویفری با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

۴ تفاوت بین شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ

حال که به صورت کلی با ساختار و نحوه عملکرد باترفلای ولو ویفری و لاگ تایپ آشنا شدید، می‌خواهیم به بررسی تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ از جنبه‌های مختلف بپردازیم.

4تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ

۱-قیمت

شیرهای پروانه ای لاگ تایپ در مقایسه با شیرهای ویفری پروانه ای گرانتر هستند؛ اما اتصال قوی‌تری را ارائه می‌دهند و در مقابل نصب و نگهداری آن‌ها می‌تواند چالش برانگیزتر باشد. علت تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ از نظر قیمت، جنس این مدل از شیرها است. شیرهای پروانه ای لاگ تایپ به طور کامل از فولاد یا چدن ساخته می‌شوند؛ اما شیرهای ویفری را می‌توان با استفاده از سیت پلاستیکی تولید کرد که ضمن کاهش قیمت، یک مهر و موم فوق العاده را در اختیار ما قرار می‌دهد.

۲-نصب و راه اندازی

یکی دیگر از تفاوت‌های شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ در شیوه نصب و راه اندازی آن‌ها است. شیرهای لاگ تایپ معمولا دارای رزوه‌هایی بر روی فلنج‌های خود هستند که برای اتصالات پیچ و مهره ای مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما باترفلای ولو ویفری دارای ۴ سوراخ است که امکان قرارگیری ایمن شیر در میان دو فلنج را برای ما فراهم می‌کنند.

۳-نحوه عملکرد

از دیگر تفاوت‌های شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ می‌توان به نحوه عملکرد آن‌ها اشاره کرد. باترفلای ولو لاگ تایپ دارای رزوه‌هایی در خارج از شیر است که امکان اتصال به فلنج‌ها با استفاده از اتصالات پیچ دار را فراهم می‌کند. به این ترتیب یک طرف سیستم لوله کشی می‌تواند بدون تداخل با دیگری جدا شود. اما باترفلای ولو ویفری دارای بند اتصال نیست و باید در میان دو فلنج با استفاده از سیت لاستیکی یا EPDM بسته شود. به این ترتیب می‌تواند با اکثر استاندارد‌های فلنج برای استفاده در کاربرد‌های مختلف نصب شود.

۴-نحوه نگهداری

شیرهای پروانه ای در دسته شیرهای یک چهارم قرار می‌گیرند که جریان مواد را در اشکال جامد، مایع یا گاز محدود می‌کنند. شیرهای پروانه ای لاگ تایپ برای کاربرد‌های داروسازی، حمل و نقل مواد شیمیایی و نفت مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما شیرهای پروانه ای ویفری برای کاربرد‌های فشار بالا مناسب هستند.

در جدول زیر خلاصه ای از تفاوت شیر پروانه ای ویفری و لاگ تایپ را برای شما آورده ایم.

شیر پروانه ای لاگ تایپ باترفلای ولو ویفری
مناسب برای استفاده به عنوان شیر انتهایی برای نصب به عنوان شیر انتهایی مناسب نیست
هم مرکز سازی آسان هم مرکز سازی سخت
حساسیت کمتر به اختلاف دمای بیرونی عدم کارایی در کاربرد‌هایی با دمای بالا
وزن بیشتر وزن کمتر
سایز بزرگتر سایز کوچکتر
نیاز به پیچ برای نصب نیاز به پیچ و مهره برای نصب
قیمت بالاتر قیمت کمتر
فرایند نصب دشوارتر نصب آسانتر

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت شیر پروانه ای لاگ تایپ و ویفری پرداختیم و فرق بین این دو را از جنبه‌های مختلف مقایسه کردیم. ما در آوان ولو به عنوان تولیدکننده و فروشنده انواع باترفلای ولو فعالیت داشته و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌دهیم. برای اطلاع از قیمت انواع باترفلای ولو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سوالات متداول

چرا قیمت شیر پروانه ای لاگ تایپ از ویفری بیشتر است؟

زیرا شیر پروانه ای لاگ تایپ به طور کامل از فلز ساخته شده، وزن بیشتر و سایز بزرگتری دارد.

برای سیالات خورنده شیر پروانه ای ویفری بهتر است یا لاگ تایپ؟

این موضوع بستگی به جنس شیر دارد؛ اما به دلیل اینکه شیرهای لاگ تایپ پروانه ای به طور کامل از فلزات ساخته می‌شوند، مقاومت بالاتری در برابر سیالات خورنده از خود نشان خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *