معرفی انواع شیر پروانه ای

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو یکی از پرکاربردترین شیرهای صنعتی برای کنترل مسیر سیال است که می‌تواند برای تنظیم یا جداسازی جریان‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به معرفی انواع شیر پروانه ای بپردازیم و ویژگی‌ها و کاربرد‌های هریک را بررسی کنیم.

معرفی انواع شیر پروانه ای

انواع باترفلای ولو

شیرهای پروانه ای دارای طرح‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها کاربرد و محدوده فشار خاصی دارند. انواع باترفلای ولو بر اساس معیارهای مختلفی مانند نوع دیسک، عملکرد، نوع اکچویتور یا روش فعالسازی، جنس سیت و سرعت عملکرد طبقه بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع شیر پروانه ای بر اساس معیارهای مختلف می‌پردازیم.

معرفی انواع شیر پروانه ای

بر اساس نوع بسته شدن دیسک

بسته به موقعیت استم و سیت نسبت به دیسک می‌توان انواع شیرهای پروانه ای را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

شیر پروانه ی مرکزی

باترفلای ولو مرکزی برای کاربرد‌های کم فشار مناسب است و ساختاری قدیمی‌ دارد. در این نوع شیرها، اسپیندل از خطوط مرکزی دیسک عبور کرده و سیت هم در حاشیه داخلی بدنه قرار می‌گیرد. به همین دلیل دیسک می‌تواند تا حدود ۹۰ درجه بچرخد؛ در این نوع شیرهای پروانه ای معمولا از سیت لاستیکی استفاده می‌شود.

شیر پروانه ای غیر هم مرکز

در شیرهای پروانه ای غیر هم مرکز، ساقه از پشت خط مرکزی دیسک عبور می‌کند و بسته به محل آن نسبت به دیسک، در سه دسته طبقه بندی می‌شود:

  • باترفلای ولو دابل آفست که در آن استم با یک انحراف اضافه در پشت خط مرکزی دیسک قرار گرفته و حداقل اصطکاک را در حین باز و بسته شدن شیر ایجاد می‌کند. این شیرها برای فشار بالا مناسب هستنذ و اجزای آب بندی آن‌ها به صورت مخروطی است.
  • شیر پروانه ای تریپل آفست که عملکردی شبیه به نمونه‌های دایل آفست دارد؛ اما کارایی و مقاومت آن در برابر سایش بیشتر است. این شیرها را می‌توان در کاربرد‌هایی با سطوح آب بندی سخت و دما‌های بالا مورداستفاده قرار داد.

بر اساس ساخت بدنه و طراحی اتصال

یکی دیگر از معیارها برای طبقه بندی انواع باترفلای ولو، نوع ساخت بدنه و اتصال قسمت‌های مختلف آن است. از این منظر می‌توان شیرهای پروانه ای را در دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

شیر پروانه ای ویفری

باترفلای ولو ویفری را می‌توان اقتصادیترین نوع شیر پروانه ای دانست که در میان دو فلنج قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر فشارهای دوطرفه یا جریان‌های برگشتی به خوبی مقاومت کند. این مدل از شیر پروانه ای سبک است و هزینه اولیه نصب کمی‌ دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای ویفری با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

شیر پروانه ای فلنج دار

از دیگر انواع باترفلای ولو می‌توان به شیرهای پروانه ای فلنج دار اشاره کرد که در آن‌ها ساقه یا فلنج به صورت مرکزی بر روی شفت نصب شده اند و می‌توانند به عنوان محور دیسک چرخان عمل کنند. در این مدل از شیرها، موقعیت و جهت دیسک نسبت به فلنج‌ها می‌تواند تعیین کننده جهت جریان باشد. آوان ولو در زمینه فروش شیر پروانه ای فلنج دار فعالیت کرده و این محصولات را با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهد.

باترفلای ولو لاگ تایپ

یکی دیگر از انواع شیر پروانه ای به نام لاگ تایپ شناخته می‌شود که دارای رزوه‌هایی در خارج از شیر است و پایه‌های بیرون زده ای دارد که امکان نصب آن را بر روی لوله یا فلنج فراهم می‌کند. برای خرید شیر پروانه ای لاگ تایپ با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

انواع شیر پروانه ای بر اساس جنس سیت

سیت قسمتی از باترفلای ولو است که دیسک بر روی آن قرار می‌گیرد و می‌تواند جریان را قطع و وصل کند. شیرهای پروانه ای را از این نظر می‌توان در دو دسته فلزی و انعطاف پذیر قرار داد که ویژگی‌های هریک را در ادامه خلاصه کرده ایم:

  • شیر پروانه ای با سیت فلزی که از فولاد، اسنینلس استیل، گرافیت یا آلیاژ‌های دیگری ساخته شده و در برابر دما‌های بالا، سایش یا خوردگی مقاومت زیادی دارد.
  • شیرهای پروانه ای با سیت انعطاف پذیر که در مقایسه با نمونه‌های فلزی آب بندی بهتری را ارائه می‌دهد؛ اما در برابر دما‌های بالا مقاوم نیست و خواص مکانیکی آن ضعیف‌تر است.

بر اساس نوع اکچویتر

یکی از مهمترین معیارها برای طبقه بندی انواع شیر پروانه ای، نوع اکچویتور آن است که به عنوان محرک ساقه و دیسک کار می‌کند. بر این اساس می‌توان باترفلای ولو را در دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

اکچویتور دستی

شیرهای پروانه ای با محرک دستی، دارای یک اهرم و چرخ دنده هستند که قیمت کمی‌ دارند و در زمانی که به برق دسترسی نداشته باشید، استفاده می‌شوند. این مدل از شیرها معمولا اندازه بزرگی دارند.

اکچویتور خودکار

شیرهای پروانه ای با اکچورتور خودکار دارای محرک‌های برقی هستند که امکان کنترل از راه دور باترفلای ولو را برای ما فراهم می‌کنند. این شیرها معمولا قیمت بالاتری در مقایسه با مدل‌های دستی دارند؛ اما عملکرد سریعتر را برای ما امکانپذیر می‌کنند. مهمترین زیرمجموعه‌های شیرهای پروانه ای با اکچویتور خودکار عبارتند از:

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع شیر پروانه ای پرداخته و ویژگی‌های هریک را بیان کردیم. آوان ولو به عنوان تولیدکننده و فروشنده انواع شیرآلات صنعتی فعالیت داشته و این محصولات را با بهترین قیمت بازار به شما عرضه می‌کند.

سوالات متداول

چگونه بهترین شیر پروانه ای را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین مدل شیر پروانه ای بستگی به نوع سیال، فشار موردنظر و دمای کاری دارد.

آیا قیمت انواع باترفلای ولو با هم متفاوت است؟

بله. به دلیل اینکه جنس، ساختار و نحوه عملکرد این شیرها با هم تفاوت دارند، با قیمت متفاوتی هم به بازار عرضه می‌شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *