آشنایی با آلیاژ شیر آلات صنعتی

آلیاژ شیرآلات صنعتی یکی از مهمترین موارد در تعیین مقاومت این شیرها و کاربرد آنها هستند؛ زیرا می‌توانند نوع سیال، فشار یا دمای قابل تحمل توسط شیر را مشخص کنند. با توجه به اینکه سیالات صنعتی ویژگی‌های مختلفی دارند، در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به معرفی بهترین آلیاژهای شیرآلات صعتی بپردازیم.

آشنایی با آلیاژ شیرآلات صنعتی

شیر آلات صنعتی با آلیاژ فولاد کربنی

یکی از پرکاربردترین انواع آلیاژ در ساختار شیرآلات صنعتی، فولاد کربنی است که از ترکیب آهن و کربن ساخته می‌شود و بیشتر در صنایع نفت و گاز، کاربرد دارد.

آلیاژ فولاد کربنی به راحتی می‌تواند دما و فشار بالا (تا حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد) را تحمل کند؛ اما در برابر خوردگی قدری ضعیف است. البته تلاش شده که با روش‌های فورجینگ و ریخته گری، تا حد زیادی ویژگی‌های این مدل شیر بهبود پیدا کند؛ اما توصیه می‌شود که از آلیاژ فولاد کربنی برای سیالات خورنده استفاده نکنید.

شیر آلات صنعتی استیل یا فولاد ضد زنگ

شاید بتوان گفت که بهترین آلیاژ شیرآلات صنعتی، استیل یا فولاد ضد زنگ است که در گریدهای مختلفی تولید می‌شود. این نوع از شیرهای صنعتی، دارای ظاهر زیبایی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند.

در آلیاژ شیرآلات صنعتی استیل از حدود ۱۰ درصد کروم استفاده شده است که خاصیت خود ترمیم شوندگی به آنها بخشید؛ به این معنا که در صورت بروز خراش بر روی بدنه، این کروم می‌تواند مانع از نفوذ مواد خورنده شود. در حال حاضر اصلی‌ترین گریدهای فولاد ضد زنگ که در ساخت شیرآلات صنعتی استفاده می‌شوند، عبارتند از:

شیرآلات صنعتی استیل یا فولاد ضدزنگ

  • فولاد زنگ نزن سری ۴۰۰

فولاد ضد زنگ سری ۴۰۰ دارای خاصیت مغناطیسی و ساختار مارتنزیتی هستند که در برابر اکسید شدن مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. این نوع از فولاد ضد زنگ را می‌توان برای عملیات حرارتی استفاده کرد و در برخی موارد، به جای فولاد کربنی برای انتقال سیالات با دمای بالا به کار گرفت.

  • فولاد ضد زنگ گرید ۳۱۶

فولاد ضد زنگ گرید ۳۱۶ ترکیبی از آهن، کربن، نیکل و کروک است که خاصیت غیر مغناطیسی دارد و به عنوان فولاد نگیر هم شناخته می‌شود. شیرآلات صنعتی با استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و برای دماهای بالا استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی در صنایعی مانند ذوب آهن، پتروشیمی و پالایشگاه دارند.

  • فولاد ضد زنگ PH 4-17

فولاد ضد زنگ با گرید PH 4-17 استحکام و سختی بالایی دارد و در برابر مواد خورنده مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. از این دید، می‌توان گفت که این نوع از آلیاژ شیرآلات صنعتی فولادی شباهت زیادی به سری ۳۰۰ دارد. از این آلیاژ برای ساخت استم در برخی از شیرهای پروانه ای هم استفاده می‌شود؛ شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای با آوان ولو تماس بگیرید.

  • آلیاژ ۲۰Cb-3

آلیاژ ۲۰Cb-3 فولاد هم یکی از انواع آلیاژهای ضد زنگ است که بیشتر در شیرآلات ساختمانی کاربرد دارد؛ اما برای صنایع کوچک هم قابل استفاده است.

مقدار نیکل و کروم به کار رفته در این گرید فولاد ضد زنگ در مقایسه با سری ۳۰۰ بیشتر است؛ به همین دلیل در برابر ترک خوردن و فشار زیاد مقاومت بالاتری دارند. همچنین در برابر اسیدهایی مانند اسید سولفوریک هم بسیار ایمن هستند. در ساخت بیشتر شیرهای یک طرفه از این آلیاژ استفاده شده است؛ برای اطلاع از قیمت انواع چک ولو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

آلیاژ چدن در شیر آلات صنعتی

آلیاژ چدن در شیرآلات صنعتی

از دیگر آلیاژهای پرکاربرد در شیرآلات صنعتی، چدن داکتیل است که با استفاده از روش ریخته گری ساخته شده و شباهت زیادی به آهن خاکستری دارد. این آلیاژ از ترکیب آهن، سیلیکون و کربن به دست می‌آید و معمولا با استفاده از رنگ کوره ای یا اپوکسی پوشش داده می‌شود. شیرهای صنعتی چدنی بر اساس استاندارد EN 1092-2 ساخته می‌شوند و برای اتصال از فلنج استفاده می‌کنند.

آلیاژ نیکل در شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی با آلیاژ نیکل در جایی استفاده می‌شوند که شرایط سخت و شدیدی حاکم باشد؛ زیرا مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند و دوام زیادی دارند. البته باید بدانید که قیمت شیرآلات نیکلی در مقایسه با دیگر انواع شیرهای صنعتی بالاتر است و وزن بیشتری هم دارند؛ به همین دلیل امروزه کمتر از آنها در صنعت استفاده می‌شود.

شیر آلات صنعتی با آلیاژ تیتانیوم

یکی از بهترین آلیاژها برای ساخت شیرآلات صنعتی، آلیاژ تیتانیوم است که بالاترین استحکام را دارد و مقدار زیادی اکسید محافظ را در سطح خود جای داده است؛ به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد و برای مناطق مرطوب مانند سواحل بسیار مناسب است.

این نوع از شیرآلات صنعتی قیمت بسیار بالایی دارند و تولید آنها هم چالش برانگیز است؛ به همین دلیل تنها به صورت سفارشی و در موارد خاص ساخته می‌شوند.

شیر آلات صنعتی آلومینیوم برنز

شیر آلات صنعتی آلومینیوم برنز

از دیگر آلیاژهای پرکاربرد در ساخت انواع شیرهای صنعتی، می‌توان به آلومینیوم برنز اشاره کرد که از جمله آلیاژها بر پایه مس و نیکل به شمار می‌رود. این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و برای کار با آب شور دریا بسیار مناسب است؛ همچنین شباهت زیادی به تیتانیوم دارد، اما با قیمت بسیار مناسب‌تری عرضه می‌شود. به طور کلی حتی در مقایسه با شیرهای استیل هم قیمت شیرآلات آلومینیوم برنز ارزان‌تر است.

همچنین بخوانید: قیمت خرید شیر پروانه ای آلومینیوم برنز

آلیاژ برنج در شیر آلات صنعتی

آلیاژ برنج ترکیبی از برنج و برنز است که بیشتر برای ساخت شیرآلات صنعتی با سایزهای ۰٫۵ تا ۴ اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از شیرآلات معمولا حالت رزوه ای دارند؛ به همین دلیل آب بندی آنها قدری دشوار است و نیاز به کناف یا نوار تفلون پیدا می‌کنند. با این حال ظاهری بسیار زیبا داشته و در برابر سایش و شکست مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

آلیاژ برنج بیشتر برای تولید انواع شیرهای کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ساخت شیرهای آتش نشانی یا گاز هم کارایی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل انواع آلیاژ شیرآلات صنعتی را معرفی کرده و کاربرد هریک را بیان کردیم. شما می‌توانید برای خرید انواع شیرآلات صنعتی یا سفارش ساخت آنها با ما در آوان ولو تماس بگیرید. ما از بهترین متریال و آلیاژها برای ساخت این محصولات استفاده کرده و بهترین مدل شیرها را برای شما تولید می‌کنیم.

شیرآلات فولادی بیشتر در چه صنایعی کاربرد دارند؟

از این مدل شیرهای صنعتی بیشتر برای استفاده در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز استفاده می‌شود.

قیمت کدام نوع از آلیاژهای شیرهای صنعتی از بقیه گرانتر است؟

شیرهای صنعتی با آلیاژ تیتانیوم و نیکل قیمت بسیار بالاتری در مقایسه با مدل‌های آلومینیوم برنز، استیل یا چدن دارند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *