نحوه کار شیر پروانه ای چگونه است؟

در حوزه تاسیسات صنعتی، انواع مختلفی از شیرآلات وجود دارند که هر کدام برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین نمونه‌ها که مصارف گوناگونی هم دارد، شیر پروانه ای است. نحوه کار شیر پروانه ای، این ابزار را به محصولی خاص تبدیل کرده است؛ به طوری که از آن به طور گسترده در صنایع آب و فاضلاب، نفت، پتروشیمی، و کشاورزی استفاده می‌شود. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به بررسی نحوه کار شیر پروانه ای بپردازیم و مراحل کار باترفلای ولو را بررسی کنیم.

بررسی نحوه کار شیر پروانه ای

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای یا باتر فلای ولو را می‌توان یکی از پرکاربردترین انواع شیرهای صنعتی دانست که به‌منظور قطع و وصل کردن سریع جریان در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، پتروشیمی، صنایع غذایی، آب و فاضلاب به کار برده می‌شود. این شیر از یک دیسک دایره‌ای یا مستطیل‌شکل تشکیل شده که در قسمت مرکزی لوله تعبیه می‌شود؛ چرخش و حرکت همین دیسک که به حرکت پروانه تشبیه می‌شود، سبب قطع و وصل شدن جریان سیال در لوله خواهد شد. این نوع شیر به سبب وزن کم و قیمت ارزان خود کاربرد فراوان دارد؛ شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع باترفلای ولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده یا با آوان ولو تماس بگیرید.

نحوه کار شیر پروانه ای چگونه است؟

شیر پروانه ای که به آن شیر تنظیم‌کننده جریان نیز گفته می‌شود، پروانه بر روی یک شافت قرار می‌گیرد. هنگامی که با ۹۰ درجه چرخش شافت، پروانه بسته می‌شود، سیالات توانایی عبور از مسیر را ندارند. این شیرها برای باز و بسته کردن مورداستفاده قرار می‌گیرند و به خاطر سبکی، نصب آسان، هزینه پایین، عملکرد سریع و… در صنایع محبوب هستند.

انواع باتر فلای ولو از نظر نحوه کار

از نظر نحوه کار شیر پروانه ای می‌توان این شیرآلات را در دسته بندی‌های زیر قرار داد:

  • باترفلای ولو هم مرکز

در نحوه کار شیر پروانه ای صفر آفست، ساقه یا شفتی که دیسک را به مکانیزم عملکرد خارجی وصل می‌کند، از خط مرکزی دیسک عبور خواهد کرد؛ بنابراین بدون وجود انحراف، دیسک و ساقه با بدنه هم مرکز هستند و جریان سیال را به دو قسمت تقسیم می‌کنند. این مدل همچنین دارای یک نشیمنگاه ارتجاعی بوده و برای سیالات با فشار و دمای پایین استفاده می‌شود.

  • شیر پروانه ای دابل آفست

قیمت شیر پروانه ای دابل آفست

همان‌طور که از اسم این مدل پیداست، یک شیر پروانه ای با آفست دوگانه داریم که ساقه در آفست اول در پشت خط مرکزی و بدنه قرار می‌گیرد. آفست دیگر نیز در اثر جدا شدن محور میله، از خط مرکزی عمودی دریچه ایجاد شده و احتمال تماس بین دیسک و نشیمنگاه را کاهش می‌دهد. این مدل برای زمان‌هایی که به جریان با فشار بالا نیاز پیدا می‌شود کاربردی است. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای دابل آفست و خرید این محصول می‌توانید با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

  • باترفلای ولو تریپل آفست

قیمت شیر پروانه ای تریپل آفست

باترفلای ولو یا شیر پروانه ای تریبل آفست نسبت به مدل قبلی یک آفست بیشتر دارد که در محور دیسک و نشیمنگاه قرار گرفته است. وجود سه آفست سبب شده تا محل اتصال دیسک مخروطی شکل به نظر رسیده و کمترین اصطکاک با سیال ایجاد شود‌. آوان ولو در زمینه فروش شیر پروانه ای تریپل آفست هم فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌دهد.

طرز کار باتر فلای ولو با اکچویتورهای مختلف

علاوه بر ساختار، نوع اکچویتور هم می‌تواند بر روی نحوه کار شیر پروانه ای اثرگذار باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

  • شیرهای پروانه ای دستی

این مدل شیر که به آن مدل اهرمی نیز گفته می‌شود، دارای ساده‌ترین نوع عملگر بوده و با استفاده از یک دستگیره اهرم مانند کار می‌کند. طرز کار باتر فلای ولو دستی به این صورت است که اگر دستگیره متحرک به سمت پایین فشار داده شود، سیال اجازه عبور داشته و در غیر این صورت مسیر بسته می‌شود. طراحی این دستگاه نیز به‌صورت یک دیسک فرمانی شکل به همراه دستگیره با قابلیت چرخش نود درجه‌ای است. از شیر پروانه ای دستی برای زمان‌هایی که سیالات کم‌فشار و با حجم زیاد هستند، استفاده می‌شود.

  • شیرهای پروانه ای برقی

بررسی شیر پروانه ای با عملگر برقی

شیر پروانه ای برقی، به‌صورت خودکار و با استفاده از نیروی الکتریکی جریان سیال را باز و بسته می‌کند. این مدل در مقایسه با شیرهای مجهز به عملگر پنوماتیک به زمان بیشتری برای باز و بسته کردن مسیر نیاز دارد؛ به همین علت توصیه می‌شود در مواقع ضروری که زمان کمی دارید، برای کنترل سیالات از باتر فلای ولو برقی استفاده نکنید. از دیگر خصوصیات این شیرها می‌توان به قابلیت کنترل از راه دور اشاره کرد که آنها را برای استفاده در خطوط انتقال صنایع پتروشیمی مناسب می‌کند. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای برقی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • نحوه کار شیر پروانه ای پنوماتیک

قیمت شیر پروانه ای با عملگر پنوماتیکی

باتر فلای ولو پنوماتیک که مجهز به عملگر بادی است، به‌عنوان یکی از سریع‌ترین انواع شیر پروانه ای و به‌منظور باز و بسته جریان سیالات شناخته می‌شود. نحوه کار شیر پروانه ای پنوماتیک به این صورت است که با کمک گازهای بی‌اثر فشرده شده عمل کرده و علاوه بر تسریع سرعت دستگاه، سبب ایجاد ایمنی در برابر آتش‌سوزی و اتصالات کوتاه الکتریکی هم می‌شود. این ویژگی برای کنترل موادی مانند نفت و گاز که از قابلیت اشتعال بالایی برخوردارند، اهمیت زیادی دارد. برای خرید شیر پروانه ای پنوماتیک بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • نحوه کار باترفلای ولو هیدرولیک

عملکرد شیرهای پروانه ای هیدرولیک معمولاً به‌صورت نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک است؛ این شیرها زمانی استفاده می‌شوند که باز کردن شیر به نیروی زیادی نیاز داشته باشد. در موقعیت‌هایی که فشار سیال بالاست، نیرو می‌تواند شیر پروانه ای را باز کند و در غیر این صورت شیر بسته باقی می‌ماند. این نوع شیرهای پروانه ای به‌عنوان یک ابزار مقرون‌به‌صرفه در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله نحوه کار شیر پروانه ای در انواع مختلف را به صورت کامل توضیح دادیم. آنچه درباره طرز کار این ابزار واقعا اهمیت دارد، این است که بدانیم انواع شیر پروانه ای تا چه اندازه برای تنظیم دقیق و ایمن سیالات، کنترل و دریچه گاز ایمن هستند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این شیرها یا خرید انواع باترفلای ولو می‌توانید با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

آیا در زمان خرید شیر پروانه ای، باید به نحوه کار آن دقت کنیم؟

بله. زیرا نحوه کار شیر پروانه ای است که مشخص میکند این شیر با چه سیالی سازگار است و تا چه فشاری را می‌تواند تحمل کند

آیا اساس نحوه کار شیر پروانه ای در انواع مختلف، با هم متفاوت است؟

خیر. اساس کار انواع باترفلای ولو با هم یکسان است؛ اما نحوه تامین انرژی یا محل قرارگیری دیسک در آنها تفاوت دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *