تفاوت شیر پروانه ای چدنی و شیر پروانه ای استیل

امروزه در لوله کشی و انتقال سیالات، از انواع شیرها استفاده شده تا قطع و وصل شدن جریان به بهترین نحو ممکن انجام شود. یکی از انواع شیرها که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیر پروانه ای است. یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود، بر اساس جنس و مواد به کار برده شده در ساخت آن‌هاست. از این رو در ادامه این مقاله از آوان ولو قصد داریم تا به بررسی تفاوت شیر پروانه ای چدنی و شیر پروانه ای استیل به صورت کامل بپردازیم.

تفاوت شیر پروانه ای چدنی و شیر پروانه ای استیل

شیر پروانه ای چدنی چیست؟

همان طور که از عنوان شیر پروانه ای چدنی مشخص است، در ساخت آن‌ها از چدن استفاده می‌شود که یک ماده فوق العاده مستحکم و مقاوم در برابر خوردگی است. این شیرها مقاومت بالایی در برابر فشار داشته و می‌توانند تا دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت نیز عملکرد خوب و مناسبی داشته باشند. شیرهای پروانه ای چدنی از یک دیسک چدنی ساخته شده‌اند که به وسیله یک میله و یا چرخ دنده به بهترین نحو ممکن چرخانده می‌شود. دیسک این شیر دارای یک شکاف بوده که می‌تواند سیال را از خود عبور دهد.

شیر پروانه ای چدنی چیست؟

باترفلای ولو چدنی از نظر اقتصادی به صرفه بوده و شما با هزینه مناسبی می‌توانید اقدام به تهیه آن‌ها بکنید. یکی دیگر از ویژگی‌های این محصولات نگهداری آسان آن‌هاست. در واقع برای بهره بردن از این مدل شیرهای پروانه ای شما به هیچ گونه اصول نگهداری و قواعد خاصی در این زمینه نیاز نخواهید داشت. نکته‌ای که برای استفاده از باترفلای ولو چدنی باید در نظر داشته باشید این است که برای فشار و دمای پایین انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شوند. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای چدنی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

شیر پروانه ای استیل چیست؟

برای اینکه بتوانیم به بررسی تفاوت شیر پروانه ای چدنی و شیر پروانه ای استیل بپردازیم، در ابتدا لازم است با شیر پروانه ای استیل نیز آشنا شده و اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آوریم. در باترفلای ولو استیل بخش مسدودکننده جریان به شکل صفحه‌ای دایره‌ای طراحی شده که با چرخش ۹۰ درجه‌ای می‌تواند جریان را برقرار کرده و یا مانع آن شود. شما می‌توانید شیر پروانه ای استیل را در مدل‌های متنوعی از جمله دستی، پنوماتیک، هیدرولیک و … خریداری کنید.

شیر پروانه ای استیل چیست؟

باترفلای ولو استیل معمولا در سایزهای بزرگ استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از شیر پروانه ای استیل در فشارهای خیلی بالا توصیه نمی‌شود؛ چراکه ممکن است باعث نشتی شود. این محصولات امروزه تنوع گسترده‌ای دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم به شیر پروانه ای استیل با اتصال ویفری، اتصال لاگ ویفر، اتصال لاگ، اتصال فلنج دار و … اشاره کنیم. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای استیل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

بررسی تفاوت های شیر پروانه ای استیل و چدن

هر دوی این محصولات برای کنترل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی در میان آن‌ها وجود دارد که عبارتند از:

تفاوت کاربرد شیر پروانه ای استیل و چدن

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود در میان باترفلای ولو چدنی و استیل، مربوط به کاربرد آن‌هاست. شیر پروانه ای چدنی در فشار و دمای پایین کاربرد داشته در صورتی که از شیرهای استیل معمولا در فشار و دمای بالا استفاده می‌شود. بر این اساس توصیه می‌شود بر اساس کاربردی که در نظر دارید از میان آن‌ها به انتخاب بپردازید.

تفاوت شیر پروانه ای استیل و چدن از نظر قیمت

تفاوت شیر پروانه ای استیل و چدن از نظر قیمت

دیگر تفاوت شیر پروانه ای چدنی و شیر پروانه ای استیل، مربوط به قیمت آن‌هاست. شیرهای چدنی معمولا قیمت به صرفه‌ای دارند؛ در حالی که شما باید هزینه بیشتری برای خرید شیر پروانه ای استیل پرداخت کنید. زیرا فرایند ساخت استیل در مقایسه با چدن سخت‌تر است و به این ترتیب، هزینه مواد اولیه هم بیشتر خواهد بود.

تفاوت سیالات سازگار با شیر پروانه ای استیل و چدنی

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌های باترفلای ولو چدنی و پروانه ای، مربوط به سیالاتی است که برای کنترل آن‌ها از شیر پروانه ای استفاده می‌شود. معمولا شیر پروانه ای چدنی برای سیالاتی از قبیل آب، فاضلاب و انواع سیالات غیر خورنده مناسب بوده و استفاده می‌شود. از طرف مقابل از شیر پروانه ای استیل معمولا برای انواع سیالات خورنده، مواد شیمیایی و همچنین نفت و گاز استفاده می‌شود.

فرق فشار و دمای قابل تحمل برای شیر چدنی و استیل

فرق فشار و دمای قابل تحمل برای شیر چدنی و استیل

به صورت کلی شرایط محیط نیز از دیگر تفاوت‌های موجود بین باترفلای ولو چدنی و استیل هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در صورتی که فشار و دمای سیال پایین است، می‌توانید از شیر پروانه ای چدنی برای کنترل آن استفاده کنید که قیمت به‌صرفه‌تری دارد. چنانچه سیال دارای دما و فشار بالایی باشد، باید از شیر پروانه ای استیل برای آن استفاده کنید.

تفاوت شرایط نگهداری شیر پروانه ای چدن و استیل

دیگر تفاوت باترفلای ولو چدنی و استیل، مربوط به نگهداری این محصولات است. شیر پروانه ای چدنی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است؛ همین موضوع باعث شده تا نگهداری از آن به مراتب ساده‌تر باشد. در صورتی که شیر پروانه ای استیل نگهداری سخت و دشوارتری دارد؛ برای مثال باید در محلی نصب شود که فشار زیادی بر روی آن وارد نشود و آب بندی هم به خوبی انجام می‌شود.

سخن پایانی

امروزه کنترل سیالات در صنایع مختلف و حتی فاضلاب و ساختمان سازی، به وسیله شیرهای مختلفی انجام می‌شود. یکی از انواع این محصولات، شیر پروانه ای بوده که کاربردهای بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دارد. باترفلای ولو چدنی و استیل را می‌توانیم در دسته کاربردی‌ترین انواع شیر پروانه ای بدانیم. در بخش‌های قبلی ضمن معرفی این محصولات، به صورت کامل به بررسی تفاوت شیر پروانه ای چدنی و شیر پروانه ای استیل پرداختیم. آوان ولو در زمینه تولید و فروش انواع باترفلای و دیگر شیرهای صنعتی فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کند.

کدام شیر پروانه ای برای قرار گرفتن در فشار و دمای بالا مناسب است؟

شیرهای پروانه ای استیل که با فولاد ساخته شده‌اند، مقاومت بسیار بالایی در این شرایط داشته و برای استفاده در فشار و دمای بالا، انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

کدام شیر پروانه ای برای کنترل سیالات خورنده انتخاب بهتری محسوب می‌شود؟

برای کنترل این دسته از سیالات که خاصیت خورندگی دارند، معمولا از شیرهای پروانه ای استیل استفاده می‌شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *