۵ تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی

دو نمونه از پرکاربردترین انواع شیرآلات صنعتی، شیرهای پروانه ای و کشویی هستند که می‌توانند جریان سیال را تنظیم کرده یا آن را قطع و وصل کنند. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی را بررسی کرده و بگوییم که هریک از آن‌ها در چه زمینه ای کاربرد دارند.

5 تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی

شیر کشویی یا دروازه ای چیست؟

یکی از رایجترین شیرها در سیستم‌های لوله کشی آب، شیر کشویی یا دروازه ای است که دارای یک دریچه آب بندی شده با حرکت خطی است که می‌تواند جریان سیال را متوقف کرده یا به آن اجازه عبور دهد. نکته مهم اینجا است که شیرهای کشویی یا دروازه ای را نمی‌توان برای کنترل مسیر جریان استفاده کرد؛ زیرا باز شدن جزئی می‌تواند به قطعات آن آسیب بزند. با این حال شما می‌توانید از انواع گیت ولو به عنوان یک دروازه استفاده کرده و نواحی خاصی از انتقال سیال، برای بستن یا باز کردن کامل مسیر، آن‌ها را نصب نمایید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت شیر دروازه ای با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو یک نوع شیر چرخشی یک چهارم است که برای قطع و وصل جریان در خطوط لوله استفاده می‌شود و می‌تواند به عنوان راهی برای کنترل جریان هم مورداستفاده قرار بگیرد. با این حال، فشار زیاد سیالات می‌تواند به دیسک آسیب رسانده و ویژگی‌های آب بندی را به خطر بیندازد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که تا حد امکان از باترفلای ولو برای کنترل مسیر جریان استفاده نکنید. ما در آوان ولو در زمینه فروش شیر پروانه ای در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف فعالیت داشته و این محصولات را بدون واسطه به بازار عرضه می‌کنیم.

تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی چیست؟

در این بخش قصد داریم به بررسی فرق بین شیر پروانه ای و شیر کشویی بپردازیم و بگوییم که این دو نوع شیر از چه نظری با هم متفاوت هستند؟

تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی چیست؟

  • مکانیسم کار

اولین و مهمترین تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی، در مکانیسم کاری آن‌ها است. در گیت ولو‌ها، جریان با استفاده از یک دیسک مدور یا مستطیلی کنترل می‌شود که به یک ساقه متصل شده و مانند مانع عمل می‌کند. این دیسک با استفاده از نیرو‌های ایجادشده توسط محرک یا اکچویتور حرکت می‌کند و به صورت کامل باز یا بسته می‌شود. البته باید بدانید که عملکرد باز و بسته دیسک در شیر کشویی، به صورت تدریجی انجام می‌شود و نمی‌توان خیلی سریع مسیر جریان را باز یا بسته کرد. ساختار باترفلای ولو هم بسیار شبیه به گیت ولو است؛ با این تفاوت که امکان بسته شدن سریع را برای شما فراهم کرده و می‌تواند در محدوده زاویه ای بیشتری حرکت کند. به عبارت بهتر می‌تواند به صورت نیمه باز یا بسته شود.

  • تفاوت شیر پروانه ای و کشویی در کاربرد

از دیگر تفاوت‌های شیر پروانه ای و کشویی می‌توان به کاربرد‌های آن‌ها اشاره کرد. همانطور که گفتیم شیر دروازه ای را نمی‌توان به عنوان راهی برای کنترل جریان مورداستفاده قرار داد؛ اما می‌توانید از شیر پروانه ای برای کنترل جریان‌هایی با فشار کم استفاده نمایید. زیرا شیرهای پروانه ای دارای شافت یا آفست‌های دوگانه و سه گانه هستند که به صورت عمود بر جهت جریان طراحی شده و با باز و بسته شدن، می‌توانند مسیر هدایت سیال را کنترل کنند. علاوه بر این شما می‌توانید از شیر پروانه ای به عنوان راهی برای کنترل فشار سیال هم استفاده نمایید؛ اما باید دقت کنید که سایز و جنس مناسب را برگزینید تا خط انتقال سیال دچار مشکل نشود.

  • رفتار انتقال سیال

مهمترین تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی در رفتار آن‌ها برای انتقال سیال است؛ به عبارت بهتر سوال اینجا است که آیا سیالات دارای ناخالصی را می‌توان با استفاده از این شیرها کنترل کرد یا خیر؟ در این زمینه، گیت ولو عملکرد بهتری دارد و می‌تواند سیال را به طور کامل تخلیه کند. بنابراین پس از بسته شدن دروازه، دیگر هیچ اثری از سیال در مسیر باقی نمی‌ماند. اما شیرهای پروانه ای به دلیل ساختار نیمه بازشویی که دارند، قادر به انجام این کار نیستند و نمی‌توانند سیال را به صورت کامل تخلیه کنند.

  • تفاوت قیمت شیر پروانه ای و شیر کشویی

شیرهای دروازه ای معمولا در سایز بزرگ تولید می‌شوند؛ به همین دلیل وزن زیادی دارند. از سوی دیگر این موضوع، باعث می‌شود که متریال بیشتری برای ساخت آن‌ها نیاز باشد؛ در نتیجه می‌توان گفت که قیمت شیر کشویی نسبت به شیر پروانه ای بیشتر است. در مقابل شیرهای پروانه ای ابعاد کوچکتر و وزن کمتری دارند و می‌توان آن‌ها را در فضا‌های محدود نصب کرد. همین موضوع در کنار توانایی باترفلای ولو در کنترل مسیر جریان، باعث شده که خیلی از افراد به سراغ خرید شیر پروانه ای بروند.

  • نحوه آب بندی

به طور معمول به دلیل هم مرکز بودن ساختار گیت ولو، می‌توان از لاستیک برای آب بندی شیر استفاده کرد. اما در مدل‌های بیرون از مرکز شیرهای پروانه ای، نیاز به استفاده از اتصال فلز به فلز برای آب بندی وجود دارد. البته از دید جلوگیری از نشتی، هر دو شیر به اندازه کافی قدرتمند هستند و می‌توانند به خوبی از عبور سیال جلوگیری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت شیر پروانه ای و شیر کشویی پرداختیم و از جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کردیم. شما می‌توانید انواع شیرآلات صنعتی را با بهترین قیمت از ما در گروه آوان خریداری کنید؛ آوان ولو به عنوان تولیدکننده شیر پروانه ای و گیت ولو فعالیت دارد و با حذف واسطه‌ها از این فرایند، بهترین قیمت را به شما ارائه می‌دهد.

افت فشار در شیر پروانه ای کمتر است یا شیر کشویی؟

به طور کلی افت فشار در شیر پروانه ای در مقایسه با دیگر شیرآلات صنعتی، از جمله شیر کشویی کمتر است.

برای خطوط لوله با سایز زیاد، شیر پروانه ای بهتر است یا کشویی؟

در این مورد توصیه می‌شود که از شیر پروانه ای استفاده کنید؛ زیرا نصب شیرهای دروازه ای به دلیل اندازه و وزن زیاد آن‌ها، مشکل و هزینه بر است.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *