۵ تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست

دو نوع رایج از شیرهای پروانه ای، مدل‌های تریپل آفست و دبل آفست هستند که شاید افراد زیادی در صنعت با نحوه کار آن‌ها آشنایی داشته باشند. با این حال اغلب از تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست و کاربردهای آن‌ها خبر ندارند. شما نیز اگر می‌خواهید درباره تفاوت‌های این دو شیر صنعتی بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله از آوان ولو با ما همراه باشید.

تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست

شیر پروانه ای دبل آفست چیست؟

شیر پروانه ای دبل آفست نوعی شیر غیر هم مرکز است. در این شیر بین بخش دیسک و سیت تماس زیادی صورت نمی‌گیرد؛ به همین علت اغلب برای سیالاتی که فشار بالایی دارند و غلیظ‌تر هستند، استفاده می‌شود. شیر پروانه ای دبل آفست دارای دو محور است که نقطه مرکزی چرخش دیسک بر روی سیت قرار نداشته، با کمی انحراف نسبت به آن قرار گرفته و می‌تواند از آن جدا شود.

مشخصات فنی شیر پروانه ای دابل آفست Replaceable Seat Ring Type لاگ

در این نوع شیر، پس از چرخش چند درجه‌ای دسته، دیسک از روی سیت جدا خواهد شد و به چرخش درمی‌آید. به هنگام بسته شدن دوباره، دیسک بر روی سیت قرار می‌گیرد؛ این فرایند باعث شده تا باز و بسته شدن دبل آفست در مقایسه با انواع دیگر شیر پروانه ای راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود و به خاطر اصطکاک کم بین سیت و دیسک طول عمر بیشتری داشته باشد. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای دابل آفست بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

شیر پروانه ای تریپل آفست چیست؟

شیر پروانه ای تریپل آفست که با نام TOV نیز شناخته می‌شود، حدود نیم قرن پیش در بازار این حوزه عرضه شده است. این شیر در ابتدا تنها برای خطوط لوله آب استفاده می‌شد؛ اما امروزه از آن به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها جهت استفاده در کاربری‌های فرایندی استفاده می‌شود.

مشخصات فنی شیر پروانه ای تریپل آفست فلنج دار

شیرهای تریپل آفست دارای یک محور اضافه علاوه بر محورهایی است که در شیرهای پروانه ای دبل آفست وجود دارند. این محور به دلیل طراحی ویژه سیت در نظر گرفته شده است؛ یعنی یک شکست در این بخش سبب شده تا بلافاصله بعد از چرخش دیسک، دسته شیر از روی سیت بلند شود و به این ترتیب هیچ‌ اصطکاکی بین آن دو به وجود نیاید. همچنین جدیدا یک فناوری به شیرهای پروانه ای تریپل آفست اضافه شده مانع از انتشار گازهای آلاینده خواهد شد. آوان ولو در زمینه فروش شیر پروانه ای تریپل آفست فعالیت داشته و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کند.

تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست

در این بخش قصد داریم تفاوت شیر پروانه ای دابل آفست و ترپیل آفست را از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرار دهیم.

تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست

۱- تفاوت نحوه کارکرد باترفلای ولو دبل آفست و تریپل آفست

با توجه به این که هر دو مدل غیر هم مرکز هستند، دیسک شیر پروانه ای دبل آفست با دور شدن از سیت شروع به باز شدن می‌کند. سپس برای آب بندی درست، شیر، فشار جریان را که بر خلاف دیسک است به کار می‌برد. عملکرد شیر پروانه ای تریپل آفست برخلاف انواع رایج، شبیه به شیر کروی است که در آن دیسک حرکاتی مخروطی شکل داشته و بالا و پایین می‌رود و در نتیجه‌ی این حرکات، دیسک با سیت تماس پیدا می‌کند.

۲- تفاوت شیر پروانه ای دابل آفست و تریپل آفست در جنس سیت

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست در جنس سیت این دو مدل است. به طوری که سیت شیرهای پروانه ای دبل افست از جنس مواد نرم و پلاستیکی است؛ اما شیر‌های پروانه ای تریپل افست معمولاً سیتی فلزی دارند. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که این شیرها از نظر آب بندی هم متفاوت هستند.

۳- حساسیت به تغییرات دما و فشار

دیگر تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست حساسیت به نوسانات فشار و دما است. شیرهای دبل افست به تغییرات فشار و دما حساس هستند؛ اما شیرهای آفست سه گانه یا تریپل نسبت به این تغییرات هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. به همین دلیل برای قطع و وصل مسیر سیالات پرفشار گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند.

۴- تفاوت کاربرد شیر پروانه ای دبل آفست و تریپل آفست

باترفلای ولو دبل آفست بیشتر برای پروژه‌های بزرگ آب‌های زیرزمینی مثل تصفیه‌خانه‌های بزرگ آب، فاضلاب و کارخانه‌های کشتی‌سازی استفاده می‌شوند. اما شیرهای پروانه ای تریپل افست در کاربری‌هایی با فشار و دمای بالا، خوردگی و انتشار گازهای آلاینده، از جمله پروژه‌های پتروشیمی و نفت و گاز کاربرد دارند.

۵- تفاوت قیمت باترفلای ولو دابل آفست و تریپل آفست

یک تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست در قیمت خرید این دو مدل شیر صنعتی است. هزینه‌ای که در ابتدا برای خرید شیر پروانه ای تریپل آفست پرداخت می‌کنید، نسبت به شیر پروانه ای دبل افست بیشتر است؛ اما در شرایط سخت مانند احتمال خورندگی یا دما و فشار بالا این مدل شیرها مقاومت بیشتری از خود نشان داده و عمر طولانی‌تری دارند. در نتیجه با استفاده از آن‌ها می‌توان مطمئن بود که هیچ نشتی رخ نخواهد داد و نیازی به تعویض نیست؛ بنابراین برای استفاده بلندمدت انتخاب مناسب‌تری هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی چند تفاوت شیر پروانه ای تریپل آفست و دبل آفست پرداختیم؛ دانستن این تفاوت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید کدام یک از آنها برای اهداف شما مناسب‌تر است. ما در آوان ولو در زمینه فروش انواع باترفلای ولو با جنس و سایز مختلف فعالیت داشته و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌دهیم.

اصطکاک سیت در شیرهای پروانه ای دبل آفست به چه صورت است؟

اصطکاک سیت در این ابزارها معمولاً کم است؛ زیرا از پلاستیک برای ساخت آن استفاده می‌شود.

طول عمر شیر پروانه ای دبل آفست بیشتر است یا تریپل آفست؟

طول عمر شیر پروانه ای تریپل آفست به دلیل مقاومت بالا در برابر تغییرات فشار، دما و خورندگی سیالات بیشتر است.

5/5 - (1 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *