تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی

شیرهای کشویی یا دروازه ای در دو نوع با دو جنس زبانه متفاوت تولید می‌شوند که شما باید با توجه به هدف خود شیر با زبانه مناسب را انتخاب کنید؛ بنابراین برای داشتن یک انتخاب درست باید از تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی مطلع باشید. به همین منظور ما تعدادی از این تفاوت‌ها را در ادامه این مطلب از آوان ولو برای شما شرح خواهیم داد.

تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی

شیر کشویی چیست؟

یکی از شیرهای پرکاربرد در صنایع مختلف، به خصوص صنایع مرتبط با آب یا سیالاتی که دمای زیر هشتاد درجه سانتی‌گراد دارند، شیرفلکه کشویی است که می‌تواند جریان را وصل یا قطع کند. گیت ولو باید به طور کامل باز و یا به طور کامل بسته باشد و امکان نیمه‌باز یا نیمه‌بسته نگه داشتنش وجود ندارد. بنابراین شیر کشویی قادر به تنظیم جریان سیال نبوده و در صورت استفاده از آن به این منظور، ارتعاشاتی درون آن به وجود می‌آید که سبب فرسایش دیسک و خرابی شیر خواهند شد. برای اطلاع از قیمت انواع گیت ولو یا سفارش خرید شیر کشویی با ما در آوان ولو تماس بگیرید.

جنس زبانه در شیرهای کشویی

زبانه در واقع قسمتی از شیر کشویی است که می‌تواند به عبور یا مسدود شدن جریان سیال کمک کند. به همین دلیل اهمیت دارد که حتما با توجه به نوع سیال و مقدار خورندگی آن جنس زبانه‌ را انتخاب کنید.

جنس زبانه در شیرهای کشویی

همان‌طور که گفتیم شیرهای کشویی بیشتر برای انتقال آب استفاده می‌شوند؛ در این صورت جنس زبانه می‌تواند هم فلزی و هم لاستیکی باشد. اما اگر جریان سیال خورنده باشد، تنها می‌توان از شیر کشویی با زبانه فلزی، آن هم از جنس استیل استفاده کرد.

تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی چیست؟

همان‌طور که گفتیم شیرهای کشویی به منظور قطع و وصل شدن جریان طراحی شده‌اند؛ به همین خاطر اجزای شیر با سیال عبوری ارتباط مستقیم دارند. پس حتما باید در هنگام خرید شیرفلکه کشویی نوع سیال را در نظر گرفته و بر اساس آن و درصد خورندگی احتمالی، شیر را با زبانه مناسب و سازگار انتخاب نمایید. مهمترین تفاوت‌های این دو مدل گیت ولو عبارتند از:

تفاوت کاربرد شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی

شیر کشویی با زبانه فلزی که به عنوان رایج‌ترین نوع شیرهای کشویی شناخته می‌شود، بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که احتمال رسوب گذاری سیال بالاست؛ چراکه در صورت استفاده از شیر کشویی با زبانه لاستیکی برای این نوع سیالات، خوردگی و نشتی خواهیم بود. حتی ممکن است این درصد خورندگی شیر فلکه کشویی با زبانه لاستیکی برای برخی سیالات بسیار بالا باشد؛ در این صورت می‌توان برای کم کردن احتمال خسارت و آسیب از شیر کشویی با زبانه استیلی استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت شیر کشویی زبانه فلزی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

صنایع سازگار

درباره تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی در زمینه صنایع سازگار نیز می‌توان گفت که شیرهای کشویی با زبانه فلزی بیشتر برای قطع و وصل کردن جریان سیالات به ویژه آب در تصفیه‌خانه‌ها، سدها، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال آب و فاضلاب یا حتی روغن تا دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد کاربرد دارند.

صنایع سازگار با شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی

اما شیرهای کشویی که زبانه لاستیکی دارند، بیشتر در صنایع کشاورزی و تأسیسات مختلف که جریان سیالات در آن‌ها بدون مواد زائد و غیر اسیدی است، استفاده می‌شوند. برای اطلاع از قیمت گیت ولو زبانه لاستیکی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت در دمای کاری

دیگر تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی را می‌توان در تفاوت دمای سیالات عبوری از آن‌ها دانست. به این معنا که برای بیشتر سیالاتی که دمای بالا دارند، شیر کشویی با زبانه فلزی و برای سیالات با دمای متوسط تا کم شیر کشویی با زبانه لاستیکی به کار برده می‌شود. البته در مواردی ممکن است از ترموپلاستیک‌ها برای ساخت زبانه استفاده شود که در این صورت، محدوده دمایی بالاتر خواهد رفت.

حداکثر فشار قابل تحمل

شیرهای فلکه کشویی عموما بر اساس استانداردهای جهانی در کشور تولید می‌شوند؛ با این حال دیگر تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی که در هنگام ساخت آن‌ها نیز به آن توجه می‌شود، حداکثر فشاری است که شیر می‌تواند تحمل کند. این مقدار برای شیر زبانه فلزی ۱۰ اتمسفر و برای شیر زبانه لاستیکی ۱۶ اتمسفر است.

حداکثر فشار قابل تحمل شیر کشویی زبان لاستیکی و فلزی

سخن پایانی

خواندن این مقاله و شناخت چند تفاوت شیر کشویی زبانه لاستیکی و زبانه فلزی می‌تواند در انتخاب محصول مورد نظرتان کمک زیادی بکند. توجه داشته باشید که انتخاب شیر مناسب برای انتقال سیالات مختلف مانند دیگر قسمت‌های پروژه اهمیت زیادی دارد و در صورت انتخاب اشتباه می‌تواند خسارت‌های زیادی را به کل سیستم وارد نماید. آوان ولو در زمینه تولید و فروش انواع شیر کشویی یا گیت ولو فعالیت دارد و این محصولات را با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند.

شیر کشویی با زبانه لاستیکی چه مزیت‌هایی نسبت به شیرهای زبانه فلزی دارد؟

با نصب شیر زبانه لاستیکی فشار جریان به اندازه بسیار ناچیزی افت پیدا می‌کند. به علاوه در نصب این شیرها به اندازه شیرهای زبانه فلزی نیازی به دقت و حساسیت نیست.

شیرهای کشویی با زبانه فلزی معمولا از چه جنس فلزی است؟

این نوع شیرهای صنعتی اغلب به صورت آلیاژی از فولاد و یا استیل تولید شده و در صنایع استفاده می‌شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *