بررسی تفاوت های شیر کشویی و سوزنی

دو مورد از شیرهای صنعتی پرکاربرد به نام شیر کشویی و سوزنی شناخته می‌شوند که شاید در ظاهر چندان تفاوتی با هم نداشته باشند؛ با این حال در موارد زیادی کاملاً متفاوت هستند. شما باید با این تفاوت‌ها آشنا باشید تا بتوانید هر کدام از این محصولات را در جای مخصوص خود استفاده کنید. به همین علت در ادامه این مقاله از آوند سمن آرا قرار است ما به بررسی چند تفاوت شیر کشویی و سوزنی بپردازیم.

بررسی 7 تفاوت شیر کشویی و سوزنی

معرفی شیرهای کشویی

اولین خصوصیت شیرهای کشویی این است که این محصولات تنها برای قطع و وصل کردن جریان کاربرد داشته و قادر به تنظیم آن نیستند؛ پس اگر به خاطر نداشتن اطلاعات کافی، از شیر کشویی برای تنظیم جریان استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که لوله آسیب زیادی ببیند. زیرا انجام این کار لرزش‌هایی را در شیر به وجود آورده که در صورت تکرار این لرزش‌ها دیسک شیر خراب می‌شود. بین سیت شیر کشویی یا دروازه ای، یک دیسک قرار گرفته که با زاویه ۹۰ درجه نسبت به جریان سیالات می‌تواند حرکت کند. آوان ولو در زمینه فروش اینترنتی شیر کشویی در انواع مختلف فعالیت دارد؛ برای اطلاع از قیمت این محصولات با ما تماس بگیرید.

معرفی شیرهای سوزنی

یکی از پرکاربردترین شیرهای فلکه‌ای در صنعت، شیرهای سوزنی هستند که از آن‌ها جهت قطع یا وصل ناگهانی جریان بدون این که در فشار سیال تغییری ایجاد شود، استفاده می‌کنند. در این شیرها که با نام شیرهای کف فلزی نیز شناخته می‌شوند، بخش دیسک و نشیمنگاه شبیه به ساختار شیرهای کروی است. دیسکی که در ساختار شیر فلکه‌ای سوزنی استفاده می‌شود، مخروطی شکل بوده و توسط بخش ساقه شیر بر روی سیت قرار گرفته است که با حرکت مانع از عبور جریان خواهد شد.

معرفی شیرهای سوزنی

توجه داشته باشید که در حالتی که شیر کاملاً باز باشد، افت فشار طبیعی است؛ همین موضوع سبب شده تا شیرهای سوزنی نسبت به جریان سیال مقاومت زیادی داشته باشند. این شیرها از لحاظ اندازه نیز بسیار کوچک و ظریف به نظر می‌آیند و برای نگهداری صحیح از آن‌ها هرگز نباید دستگیره شیر را برای بستن، بیش از حد سفت کنید؛ چرا که بر روی سیت فشار وارد کرده و آب‌بندی محصول را خراب می‌کند.

تفاوت شیر کشویی و سوزنی چیست؟

شیر کشویی و سوزنی در موارد مختلفی با هم فرق دارند؛ در ادامه تعدادی تفاوت شیر کشویی و سوزنی آورده شده است:

۱- تفاوت نحوه عملکرد شیر کشویی و سوزنی

در ابتدا باید بدانید که این دو شیر صنعتی از نظر نحوه عملکرد به کل با یکدیگر تفاوت دارند. به این صورت که شیر فلکه کشویی برای قطع و وصل کردن جریان بوده و بیشتر در سیستم‌های لوله‌کشی آب استفاده می‌شود. اما شیر سوزنی همراه با قطع و وصل کردن جریان از قابلیت تنظیم آن هم برخوردار است و بیشتر در سیستم‌های لوله‌کشی سیالاتی مانند نفت و گاز که قابل اشتعال هستند، به کار برده می‌شود.

تفاوت نحوه عملکرد شیر کشویی و سوزنی

۲- تفاوت سرعت کارکرد شیر کشویی و سوزنی

تفاوت مهم بعدی که باید به آن توجه کنید این است که شیر کشویی تنها دو حالت کاملاً بسته یا کاملاً باز دارد؛ یعنی خیلی سریع این فرایند را طی می‌کند و در میانه مسیر قرار نمی‌گیرد. اما شیر سوزنی بسیار آهسته‌تر باز و بسته خواهد شد و می‌تواند برای کنترل مسیر جریان هم استفاده شود.

۳- تفاوت نحوه نصب شیر کشویی و سوزنی

توجه داشته باشید که امکان نصب از هر دو طرف برای شیرهای کشویی وجود دارد؛ این در حالی است که در شیرهای سوزنی جریان نمی‌تواند از هر دو سمت وارد شده و حتماً باید مطابق با فلش‌های موجود بر روی بدنه شیر، آن را نصب کنید. در این نوع شیرها معمولاً جریان سیال از بالا ورود پیدا کرده و از پایین خارج خواهد شد‌.

۴- نحوه باز و بسته شدن

دیگر تفاوت شیر کشویی و سوزنی در نحوه باز و بسته شدن آن‌هاست. در شیرهای سوزنی همراه با چرخش دستگیره، ساقه یا استم شیر نیز می‌چرخد؛ اما در شیرهای کشویی با بالا و پایین شدن ساقه شیر، دستگیره هیچ حرکتی نخواهد داشت.

نحوه باز و بسته شدن شیر کشویی و سوزنی

۵- تفاوت افت فشار

در مورد افت فشار جریان سیال نیز می‌توان گفت این مقدار در یک شیر سوزنی حدوداً پنج و نیم برابر یک شیر کشویی است. زیرا زمانی که شیرهای کشویی کاملاً باز هستند، در برابر عبور جریان سیال مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند؛ در نتیجه چون دیسک شیر به طور کامل در درپوش جمع می‌شود، افت فشار ناچیزی خواهند داشت.

۶- تفاوت کاربرد شیر کشویی و سوزنی

اگر می‌خواهید جهت کنترل جریان بخار از شیرهای صنعتی استفاده کنید، باید بدانید که شیرهای سوزنی به خاطر طراحی ویژه‌ای که دارند می‌توانند برای کنترل جریان بخار و دیگر سیالات با دمای بالا استفاده شوند. اما شیرهای کشویی از این قابلیت بی‌بهره‌اند.

۷- تفاوت ظاهری شیر کشویی و سوزنی

تفاوت شیر کشویی و سوزنی به مجرای عبور جریان نیز کشیده شده است؛ در شیرهای سوزنی این قسمت در یک امتداد قرار نگرفته و به شکلی کاملاً واضح از بیرون شیر دیده می‌شود. ولی در شیرهای کشویی برخلاف شیر سوزنی، مجرای ورود و خروج کاملاً در یک امتداد قرار دارد. همچنین در بررسی ظاهر شیر کشویی می‌توان به راحتی فهمید که این شیرها نسبت به شیر سوزنی مرتفع‌تر هستند؛ اما از اندازه طول کمتری برخوردارند. با این حال باید در نظر داشته باشید که این نوع طراحی برای دیسک و سیت در شیر کشویی و نحوه عملکرد آن سبب شده تا این محصولات بیشتر در معرض سایش قرار داشته باشند.

تفاوت ظاهری شیر کشویی و سوزنی

سخن پایانی

شاید در ظاهر تفاوت زیادی بین شیر کشویی و سوزنی وجود نداشته باشد و حتی از برخی جهات شبیه به هم نیز باشند. با این حال در زمان خرید، توجه به تفاوت شیر کشویی و سوزنی از نظر کاربرد، نحوه عملکرد، طراحی و … می‌تواند به شما در یک خرید درست کمک کند. آوان ولو در زمینه تولید و فروش انواع شیر کشویی فعالیت داشته و این محصولات را با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت شیر کشویی و سوزنی در چیست؟

شیر کشویی تنها برای قطع و وصل کردن جریان استفاده می‌شود؛ اما شیر سوزنی علاوه بر قطع و وصل کردن، قادر به تنظیم جریان نیز هست.

فاکتورهای موثر در تفاوت شیر کشویی و سوزنی شامل چه مواردی است؟

تفاوت این دو محصول می‌تواند به ظاهر، نحوه عملکرد، طراحی داخلی و یا کاربرد آن‌ها ارتباط داشته باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *