معرفی اجزای شیر پروانه ای

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو یکی از رایج‌ترین انواع شیر‌های صنعتی یک چهارم است که طراحی ساده و کاربری آسانی دارد. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم اجزای شیر پروانه ای را به شما معرفی کرده و درباره کارایی هر قسمت صحبت کنیم.

معرفی اجزای شیر پروانه ای

قطعات اصلی شیر پروانه ای

باترفلای ولو یک نمونه شیر یک چهارم است که می‌تواند مسیر جریان را قطع و وصل کند و کاربرد‌های صنعتی گسترده ای دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع باترفلای ولو با ما در آوان ولو تماس بگیرید. اصلیترین قطعات شیر پروانه ای عبارتند از:

قطعات اصلی شیر پروانه ای

بدنه یا body

بدنه شیر پروانه ای همان قسمتی است که در میان دو لوله قرار می‌گیرد. این شیر باریک از نظر نوع بدنه، به دو نوع ویفری و لاگ تایپ تقسیم بندی می‌شود که قیمت شیر پروانه ای ویفری در مقایسه با انواع دیگر کمتر است. روی بدنه این مدل شیر صنعتی سوراخ‌هایی وجود دارد که پیچ از آن‌ها عبور کرده و به لوله‌ها نصب می‌شود. نصب این شیر‌ها آسان بوده و برای جلوگیری از جریان‌های برگشتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما در شیر پروانه ای لاگ تایپ سوراخ‌های بیرون زده ای بر روی بدنه وجود دارد که با استفاده از آن‌ها به لوله متصل می‌شود؛ در نتیجه وزن سیال در سراسر بدنه به طور یکسان پخش شده و امکان لوله کشی یک طرفه را فراهم می‌کند.

دیسک یا Disc

یکی دیگر از اجزای شیر پروانه ای که در همه مدل‌های شیر یافت می‌شود، دیسک داخلی است که وظیفه کنترل جریان را بر عهده دارد و درست مانند یک دروازه در مسیر سیال قرار می‌گیرد. بر اساس نوع دیسک، شیر‌های پروانه ای می‌توانند هم مرکز یا غیر هم مرکز باشند. باترفلای ولو با دیسک هم مرکز ساختار ساده تری دارد؛ زیرا استم در آن از خط مرکزی دیسک عبور کرده و در کاربرد‌های کم فشار استفاده می‌شود. اما شیر پروانه ای با دیسک غیر هم مرکز دارای استمی‌ است که در جهت مخالف جریان قرار گرفته و به جلوگیری از تماس مستقیم دیسک با اجزای آب بندی کمک می‌کند. به همین دلیل نمونه‌های غیر هم مرکز دارای طول عمر بیشتری هستند.

ساقه یا Stem

از دیگر قطعات شیر پروانه ای می‌توان به ساقه یا استم اشاره کرد که یک قسمت کوچک است اما نقش حیاتی در عملکرد این شیر دارد. ساقه یا استم چیزی است که دیسک را به دسته بیرونی متصل کرده و به این ترتیب امکان باز و بسته شدن شیر را فراهم می‌کند. بر اساس نوع پوشش ساقه و مقاومت آن در برابر فرسایش و مواد خورنده، ساقه‌ها به دو نوع wetted یا non-wetted تقسیم می‌شوند که نمونه‌های non-wetted مقاومت بالاتری در برابر مواد خورنده از خود نشان می‌دهند.

سیت یا Seat

یکی از مهمترین اجزای باترفلای ولو به نام سیت شناخته می‌شود که معمولا از الاستومر یا پلیمر ساخته شده و به بدنه می‌چسبد. جایگاه اصلی سیت در امتداد قطر داخلی دریچه است و می‌تواند در باز و بسته کرد مسیر جریان نقش موثری داشته باشد. وجود این سیت در میان اجزای شیر پروانه ای می‌تواند به آب بندی بهتر آن کمک کرده و به این ترتیب مقاومت شیر را در برابر نشتی به طور قابل توجهی افزایش دهد.

عملگر

یکی از اجزای شیر پروانه ای که نشاندهنده نحوه فعال شدن این مدل شیر است، به نام عملگر شناخته می‌شود. عملگر‌های باترفلای ولو ممکن است دستی، برقی، هیدرولیک یا پنوماتیک باشند. در شیر‌های پروانه ای با عملگرد دستی معمولا از یک اهرم دستی یا چرخ دنده برای فعالسازی استفاده می‌شود؛ این عملگر‌ها بیشتر در شیر‌هایی با اندازه کوچک استفاده شده و تا ۹۰ درجه قابلیت چرخش را ایجاد می‌کنند.

اما در سایز‌های بزرگتر از دیگر انواع عملگر استفاده می‌شود که معمولا به عنوان روش‌های خودکار شناخته می‌شوند؛ البته باید دقت داشته باشید که سرعت باز و بسته شدن شیر در این عملگر‌های خودکار متفاوت است. بنابراین در زمان خرید شیر پروانه ای، باید به نوع عملگر دقت ویژه ای داشته باشید. آوان ولو در زمینه تولید و فروش انواع شیر پروانه ای با عملگر‌های مختلف فعالیت دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

انواع شیر پروانه ای از نظر عملگر

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی اجزای شیر پروانه ای پرداخته و کاربرد هریک را در ساختار این مدل شیر بیان کردیم. دقت داشته باشید که در زمان خرید این شیر‌ها، نیاز است که به خوبی جنس، اندازه و نوع اجزای باترفلای ولو را بررسی کنید تا یک محصول باکیفیت خریداری نمایید.

آیا شیر‌های پروانه ای با سیت فلزی هم تولید می‌شوند؟

بله. در موارد نیازمند کارایی بالا یا آب بندی بسیار خوب، از سیت فلزی استفاده می‌شود که مسیر بازگشت جریان را به طور کامل مسدود خواهد کرد.

وجود گیربکس در اجزای شیر پروانه ای چه مزیت‌هایی دارد؟

گیربکس یکی از قطعات شیر پروانه ای است که برای باز و بسته کردن سوپاپ‌های بزرگ استفاده شده و دقت و سرعت بیشتری در مقایسه با نمونه‌های دستی دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *