مزایای انتخاب شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو یکی از بهترین نمونه‌های شیرآلات صنعتی برای باز و بسته کردن یا کنترل مسیر جریان است که در انواع سیستم‌های پایپینگ و تاسیسات کاربرد دارد. در این مقاله از آوان ولو می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب شیر پروانه ای بپردازیم و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

مزایا شیر پروانه ای چیست

مزایای شیر پروانه ای چیست؟

در زمان بررسی مزایا و معایب شیر پروانه ای باید بگوییم که شیر‌های پروانه ای مزایای مهمی‌ نسبت به شیر‌های مختلف از نظر وزن، فضای اشغال شده و هزینه خواهد داشت و به شما این امکان را می‌دهد که کنترل جریان بهتری داشته باشید. به طور کلی شیر‌های پروانه ای در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلف ارائه می‌شوند که مهمترین مزیت‌های آن‌ها عبارتند از:

مهم ترین مزیت های شیر پروانه ای

سبک و جمع و جور بودن شیر پروانه ای

یکی از مهمترین مزایای باترفلای ولو این است که دامنه کاربرد گسترده ای دارد؛ زیرا سبک وزن بوده و کنترل جریان معقولی را در یک طراحی فشرده ارائه می‌دهد. این مدل از شیر‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای شیر‌های فلزی در جریان‌های شدید، فشار بالا و دما‌های پایین باشند؛ زیرا حرکت دیسک به کمک عملگر‌های برقی، پنوماتیک یا هیدرولیک کنترل می‌شود و می‌توانند عملکرد نرمی‌ را ارائه کنند. همچنین دیسک آن‌ها هم در عین اشغال یک فضای کم، می‌تواند استحکام کافی را فراهم کند. برای اطلاع از قیمت شیر پروانه ای پنوماتیک بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

طراحی ساده و مقرون به صرفه

شیر‌های پروانه ای طراحی بسیار ساده ای دارند و حداقل نیاز را به تعمیر و نگهداری پیدا می‌کنند. علاوه بر این، نصب و راه اندازی آن‌ها هم ساده است و در مقایسه با دیگر شیرآلات صنعتی، با قیمت کمتری به بازار عرضه می‌شوند. نکته مهم اینجا است که شیر‌های پروانه ای برای کارکرد موثر نیازی به گشتاور زیاد ندارند و می‌توانند با بازدهی بالا عمل کنند.

سریع و کارآمد بودن شیر پروانه ای

در زمان بررسی مزایا و معایب شیر پروانه ای، معمولا سریع و کارآمد بودن باترفلای ولو بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. شعاع چرخش ۹۰ درجه یا یک چهارم در این شیر‌ها، امکان آب بندی سریع را در زمان تحریک فراهم می‌کند که کنترل جریان دقیق‌ترین را با حداقل تلاش برای باز و بسته کردن شیر فراهم می‌کند.

کاربرد گسترده

شیر پروانه ای به عنوان یک مدل همه کاره در دنیای شیرآلات صنعتی شناخته می‌شود که در چرخه‌های مختلف کارایی دارد. دقت بالا و پاسخ سریع آن به سیگنال‌های کنترلی باعث شده که یک گزینه خوب برای کاربرد‌های فاضلاب و توزیع آب در مقیاس بزرگ باشد. این مدل شیر می‌تواند با کاهش عدم تعادل در گشتاور و ضربه‌های ایجادشده در اثر جریان، آسیب به قطعات را به حداقل رسانده و برای شرایط فشار کم تا متوسط استفاده شود.

تنظیم آسان جریان

از دیگر مزیت‌های شیر پروانه ای می‌توان به قابلیت تنظیم آسان جریان اشاره کرد. از آنجا که این مدل شیر دارای یک صفحه دایره ای برای کنترل و کاهش جریان است، برای کاربرد‌هایی مانند کشاورزی و تصفیه آب بسیار مناسب خواهد بود.

کنترل فشار از مزایای شیر پروانه ای

علاوه بر کنترل دقیق جریان، شیر‌های پروانه ای برای کنترل فشار عالی هستند؛ به این ترتیب که می‌توانند قبل از خروج سیال، انرژی را بازیابی کرده و از افت فشار جلوگیری کنند. در نتیجه سیستم‌ها می‌توانند با فشار ثابت و به طور موثر کار کنند. به طور معمول شیر‌های پروانه ای در دو مدل دبل آفست و تریپل آفست به بازار عرضه می‌شوند که بر اساس میزان فشار قابل تحمل طبقه بندی می‌شوند. به طور کلی هرچه تعداد آفست‌ها بیشتر باشد، شیر هم می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند. آوان ولو در زمینه تولید و فروش شیر پروانه ای تریپل آفست هم فعالیت دارد.

معایب شیر پروانه ای

در بخش دوم از مقاله بررسی مزایا و معایب شیر پروانه ای به سراغ بررسی عیب‌های باترفلای ولو می‌رویم که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

معایب شیر پروانه ای

عدم سازگاری با سیالات چسبناک و خورنده

به طور معمول سیالات چسبناک و خورنده تمایل دارند که بر روی دیسک‌های شیر پروانه ای بچسبند که این موضوع می‌تواند منجر به خراب شدن دیسک و کاهش فشار آب بندی شود. به همین دلیل در مواردی که با سیالات چسبنده سر و کار دارید، توصیه می‌شود از گیت ولو استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت انواع گیت ولو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

احتمال ایجاد خفگی جریان در شیرهای پروانه ای

زمانی که شیر در موقعیت باز قرار دارد، به دلیل وجود دیسک ممکن است که جریان به طور کامل از آن عبور نکند؛ زیرا دیسک کاملا به صفحه بالایی نمی‌چسبد. این موضوع می‌تواند منجر به تجمع زباله‌های اضافی در اطراف شیر شود که احتمال خفگی جریان را افزایش خواهد داد.

عدم تناسب با کاربرد‌های فشار بالا

یکی از معایب باترفلای ولو این است که برای سیالاتی با فشار کم مناسب خواهد بود؛ زیرا دارای یک دیسک بازشو ۳۰ تا ۸۰ درجه ای است که در فشار‌های بالا احتمال آسیب دیدن آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل در چنین مواردی توصیه می‌شود که از دیگر شیر‌های صنعتی مانند شیر یک طرفه استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از آوان ولو به بررسی مزایا و معایب شیر پروانه ای پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کردیم. به طور کلی برای باز و بسته کردن مسیر سیالات کم فشار که ویسکوزیته کمی‌ دارند، این مدل شیر پیشنهاد می‌شود. آوان ولو تولیدکننده و فروشنده انواع شیر پروانه ای با متریال مختلف و در اندازه‌های متفاوت است. برای خرید باترفلای ولو در انواع مختلف و بهترین قیمت بازار با ما تماس بگیرید.

آیا می‌توان از شیر پروانه ای برای تنظیم فشار استفاده کرد؟

بله. یکی از مزیت‌های خرید باترفلای ولو این است که دارای رگولاتور‌های تنظیم فشار بسیار خوبی هستند که می‌توانند با افزایش ناگهانی دما، فشار را تنظیم کرده و از ایجاد آسیب جلوگیری کنند.

برای موادی که دارای خورندگی هستند، از چه مدل شیر پروانه ای می‌توان استفاده کرد؟

شیر‌های پروانه ای آلومینیوم – برنز و استیل از بهترین انواع باترفلای ولو برای این کاربرد‌ها به شمار می‌روند.

5/5 - (2 امتیاز)
جدیدترین مقالات آوان ولو
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *